TY - JOUR ID - 100 TI - دیدگاه‏های هویت ـ ‏شخصیت و رفتاری‏نگر در رشد اخلاقی JO - مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) JA - 12 LA - fa SN - 2008-7160 AU - Mohammad reza, Jahangirzadeh qomi AD - استادیار - روانشناسی عمومی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) Y1 - 2012 PY - 2012 VL - 3 IS - 1 SP - 65EP - هویت ,شخصیت ,وجدان ,فرامن ,همانندسازی ,نقش‏پذیری ,خود (خودپنداره) ,منزلت اخلاقی ,تربیت منش. ,DO - AB - دیدگاه‏های هویت ـ ‏شخصیت و دیدگاه‏های رفتاری در رشد اخلاقی در چارچوب دو سنت متعارض روان شناختی قرار دارند: سنت روان تحلیل گری و سنت رفتارگرا. در حالی که رفتارگرایان به شدت عینیت‏گرا و متمرکز بر رفتار مشهود هستند، روان شناسان تحلیلی، ذهن ناهشیار و هیجانات را موضوع بررسی‏های روان شناختی خود قرار داده‏اند. این تفاوت اساسی در موضوع و بالتبع روش‏شناسی، به حوزه تحول اخلاقی نیز کشیده شده است. در این مقاله، تلاش بر این است تا به ماهیت و فرایند تحول اخلاقی از منظر این دو سنت توجه شده و نظریه هایی که در چارچوب این دو سنت قرار می‏گیرند، مرور شود. البته در نظریه های جدید هر دو سنت، نوعی همگرایی مشاهده می‏شود؛ روان شناسان تحلیلی، به طور روز‏افزونی به تأثیر عوامل محیطی و فرهنگی توجه نشان می‏دهند و رفتارگرایان، به تدریج، نقش عوامل سرشتی را به رسمیت می‏شناسند. مقایسه این دو سنت می‏تواند رهیافت‏های جدیدی را در چارچوب هریک ارائه کند. UR - https://marefateakhlagi.nashriyat.ir/node/100 L1 - ER -