@article { author = {Alikhani, Esmaeeil}, title = {اخلاق در آیین یهود}, journal = {معرفت اخلاقی 3، تابستان 1389}, volume = {1}, number = {3}, pages = {65-94}, year = {2010}, publisher = {Imam Khomeini Educational and Research Institute}, issn = {2008-7160}, eissn = {2980-8634}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {اخلاق در آیین یهود}, abstract_fa ={اخلاق جوهره‌ی یهودیت است؛ اما با توجه به مشکلات مطرح شده درباره‌ی باب اخلاق یهودی، یافتن تعریفی جامع از اخلاق یهودی ممکن نیست. با این حال، مجموعه‌ی گسترده و پرارزشی وجود دارد که «اخلاق یهودی» نامیده می‏شود. اصول اخلاقیات یهود، نخست در ده فرمان حضرت موسی تبیین شد؛ سپس در قوانین شریعت تورات در کتب مقدس عبری توسعه یافت و پس از آن، پیامبران عبرانی به نقد و بررسی آن پرداختند، و بار دیگر در قوانین شفاهی میشنا گسترش یافت. پس از آن، در گمارا و میدراش تجزیه و تحلیل شد و در قرون وسطا و مدرن، دوباره با واژه های فلسفی و عرفانی تفسیر شد. با توجه به این امر، آثار مکتوب اخلاق یهودی به طور معمول به چهار گروه اصلی تقسیم می‏شوند: توراتی، حاخامی، قرون وسطایی و مدرن. اخلاق اجتماعی جایگاه خاصی در یهودیت و کتاب مقدس و تلمود دارد. برخی از آموزه های اخلاق اجتماعی یهود عبارت اند از: محبت به همنوع، تواضع و فروتنی، دستگیری از مستمندان، عدالت و درستکاری، تقدس حیات، اعتدال و میانه روی و عفو و گذشت. به جز اخلاق، فلسفه‌ی اخلاق نیز جایگاه خاصی در یهودیت دارد که به برخی از امور بنیادین اخلاق، مانند کمال اخلاقی می پردازد.}, keywords_fa = {اخلاق ,قبالا. ,کتاب مقدس ,هلاخا ,اخلاق حاخامی ,اخلاق توراتی ,اخلاق قرون وسطایی ,اخلاق مدرن ,}, url = {https://marefateakhlagi.nashriyat.ir/node/14}, eprint = {} }