@article { author = {, Maryam and , Seyed ebrahim}, title = {بررسی برنامه درسی تربیت اخلاقی در چند کشور جهان و کشور ایران}, journal = {معرفت اخلاقی 19، بهار و تابستان 1395}, volume = {7}, number = {1}, pages = {115-131}, year = {2016}, publisher = {Imam Khomeini Educational and Research Institute}, issn = {2008-7160}, eissn = {2980-8634}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {بررسی برنامه درسی تربیت اخلاقی در چند کشور جهان و کشور ایران}, abstract_fa ={تربیت اخلاقی یکی از مهم ترین مسائل آموزشی و تربیتی می باشد. دستیابی به این هدف، نیازمند نقشه ای است که در ادبیات علوم تربیتی، به آن «برنامه درسی» می گویند. این طرح و نقشه، زمانی می تواند آن نهاد را به اهداف مطلوب خود برساند که مبتنی بر رویکرد برآمده از اصول، شیوه ها و چشم اندازهای حاکم بر فرهنگ آن کشور باشد. این مقاله، به بررسی رویکرد حاکم بر برنامه درسی تربیت اخلاقی در چند کشور جهان و ایران پرداخته است. روش پژوهش توصیفی- تحلیلی است. به طورکلی در نظام تعلیم و تربیت رسمی و عمومی ایران، گرایش به اخلاق فضیلت وجود دارد.این رویکرد در چارچوب کتاب های درسی، تربیت اخلاقی را به یک جریان ضعیف و کم اثر تبدیل می کند. رویکرد مزبور یک نوع فروکاهش تربیت اخلاقی، به اطلاع رسانی اخلاقی است. درحالی که در کشورهای دیگر، تربیت اخلاقی ناظر بر اخلاق شهروندی است و بیشتر به آماده سازی جوانان برای نقش ها و مسئولیت خود به عنوان شهروندان می پردازد.}, keywords_fa = {تربیت اخلاقی ,برنامه درسی ,آموزش شهروندی ,}, url = {https://marefateakhlagi.nashriyat.ir/node/200}, eprint = {https://marefateakhlagi.nashriyat.ir/sites/marefateakhlagi.nashriyat.ir/files/article-files/7_5.pdf} }