TY - JOUR ID - 30 TI - بررسی و نقد مبانی معرفت‌شناختی اخلاق سکولار / محمد سربخشی JO - مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) JA - 12 LA - fa SN - 2008-7160 AU - Mohammad, Sarbakhshi AD - استادیار - مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) Y1 - 2010 PY - 2010 VL - 1 IS - 4 SP - 21EP - 46سکولاریسم ,اخلاق ,شک‌گرایی ,نسبیّت‌گرایی ,عقلانیّت ,علم‌باوری ,کثرت‌گرایی ,DO - AB - اخلاق سکولار از مبانی هستی شناختی و انسان شناختی و نیز از برخی اصول و مبانی معرفت شناختی بهره می برد. اموری همچون شک گرایی، نسبیّت گرایی، عقل گرایی، علم باوری و کثرت گرایی معرفتی اموری هستند که به عنوان مبانی معرفت شناختی اخلاق سکولار مطرح هستند. ابتلا انسان معاصر غربی به شکاکیّت و نسبیّت در معرفت از یک سو، و گرایشات علم باورانه، عقل گرایانه، کثرت گرایی معرفتی و اخلاقی از سوی دیگر، موجب دور شدن وی از اخلاق دینی گردید و زمینه را برای طرح اخلاق سکولار فراهم ساخته است. اینها جملگی ناشی از ضعف های مفرط مسیحیّت موجود و عملکرد سوء کلیسا در برخورد با اندیشه های علمی و فلسفی بوده است. این مقاله به تشریح این مبانی و نقد و بررسی آنها پرداخته و سعی در اثبات کارآمدی اخلاق دینی نموده است. UR - https://marefateakhlagi.nashriyat.ir/node/30 L1 - ER -