@article { author = {Faghihi, Seyed ahmad}, title = {طراحی الگوی دسته‌بندی روش‌های تربیت اخلاقی / سیداحمد فقیهی}, journal = {معرفت اخلاقی 5، زمستان 1389}, volume = {2}, number = {1}, pages = {45-64}, year = {2011}, publisher = {Imam Khomeini Educational and Research Institute}, issn = {2008-7160}, eissn = {2980-8634}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {طراحی الگوی دسته‌بندی روش‌های تربیت اخلاقی / سیداحمد فقیهی}, abstract_fa ={سعادت دنیا و آخرت انسان در گروه تزکیه نفس می باشد که در اصطلاح از آن به «تربیت اخلاقی»، یاد می شود. در این مسئله، یافتن روش ها و تنظیم آنها امری ضروری است. در این مقاله، سعی شده است الگویی برای روش های تربیت اخلاقی ارائه شود. روش ها بر اساس حقیقت شکل گیری عمل، و همراه با نظم منطقی و عملیاتی و با در نظر گرفتن درجات مختلف مردم و توان آنها تنظیم می شوند. و با توجه به اینکه عمل اختیاری بر سه امر بینش، گرایش و قدرت تصمیم گیری و عمل مبتنی می باشد، روش ها از این جهت به سه دسته تقسیم می شوند. از یک سو، عوامل مؤثر در تربیت اخلاقی به عوامل زمینه ساز، ایجابی و رفع موانع تقسیم می شوند. و در نتیجه، از این جهت هم روش ها به سه دسته دیگر تقسیم می شوند و همچنین با توجه درجات مختلف مردم حداقل سه درجه در نظر گرفته شده و روش ها از این جهت نیز به سه دسته دیگر تقسیم خواهند شد. از مجموعه این مقدمات و حاصل ضرب دسته بندی های یاد شده، الگوئی با بیست و نه دسته از روش ها به دست می آید. ویژگی های این الگو دارد، عبارتند از: عمومیت، نظم منطقی، تأکید بر بعد شناخت، و تشکیکی و طولی بودن روش ها.}, keywords_fa = {الگو ,گرایش ,روش ,تربیت اخلاقی ,زمینه‌ساز ,ایجابی ,}, url = {https://marefateakhlagi.nashriyat.ir/node/46}, eprint = {} }