TY - JOUR ID - 46 TI - طراحی الگوی دسته‌بندی روش‌های تربیت اخلاقی / سیداحمد فقیهی JO - مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) JA - 12 LA - fa SN - 2008-7160 AU - Seyed ahmad, Faghihi AD - استادیار - گروه تفسیر و علوم قرآن، مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) Y1 - 2011 PY - 2011 VL - 2 IS - 1 SP - 45EP - 64الگو ,گرایش ,روش ,تربیت اخلاقی ,زمینه‌ساز ,ایجابی ,DO - AB - سعادت دنیا و آخرت انسان در گروه تزکیه نفس می باشد که در اصطلاح از آن به «تربیت اخلاقی»، یاد می شود. در این مسئله، یافتن روش ها و تنظیم آنها امری ضروری است. در این مقاله، سعی شده است الگویی برای روش های تربیت اخلاقی ارائه شود. روش ها بر اساس حقیقت شکل گیری عمل، و همراه با نظم منطقی و عملیاتی و با در نظر گرفتن درجات مختلف مردم و توان آنها تنظیم می شوند. و با توجه به اینکه عمل اختیاری بر سه امر بینش، گرایش و قدرت تصمیم گیری و عمل مبتنی می باشد، روش ها از این جهت به سه دسته تقسیم می شوند. از یک سو، عوامل مؤثر در تربیت اخلاقی به عوامل زمینه ساز، ایجابی و رفع موانع تقسیم می شوند. و در نتیجه، از این جهت هم روش ها به سه دسته دیگر تقسیم می شوند و همچنین با توجه درجات مختلف مردم حداقل سه درجه در نظر گرفته شده و روش ها از این جهت نیز به سه دسته دیگر تقسیم خواهند شد. از مجموعه این مقدمات و حاصل ضرب دسته بندی های یاد شده، الگوئی با بیست و نه دسته از روش ها به دست می آید. ویژگی های این الگو دارد، عبارتند از: عمومیت، نظم منطقی، تأکید بر بعد شناخت، و تشکیکی و طولی بودن روش ها. UR - https://marefateakhlagi.nashriyat.ir/node/46 L1 - ER -