@article { author = {, Fatemeh and Norozi, Reza ali}, title = {تحلیلی بر تربیت اخلاقی از دیدگاه فارابی / فاطمه هاشمی / رضاعلی نوروزی}, journal = {معرفت اخلاقی 5، زمستان 1389}, volume = {2}, number = {1}, pages = {95-114}, year = {2011}, publisher = {Imam Khomeini Educational and Research Institute}, issn = {2008-7160}, eissn = {2980-8634}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {تحلیلی بر تربیت اخلاقی از دیدگاه فارابی / فاطمه هاشمی / رضاعلی نوروزی}, abstract_fa ={هدف این مقاله بررسی دیدگاه های فارابی درباره‌ی نحوه‌ی تحصیل سعادت فرد و جامعه است. این نوشتار، با رویکرد تحلیلی- توصیفی و با استفاده از منابع اصلی، به بررسی اندیشه های تربیت اخلاقی فارابی پرداخته است. با توجه به اینکه فارابی هم به فلسفه‌ی یونان احاطه داشته و هم از مکتب وحیانی اسلام و احادیث ائمه اطهار(ع) بهره مند بود، اندیشه‌ی وی در شرایط کنونی جامعه می تواند راهنمای عمل بسیار خوبی باشد. با اینکه فارابی بیشتر در باب مسائل اجتماعی و سیاسی سخن گفته است، اما فرد و اخلاق را در رأس امور می داند. وی انسان را موجودی مختار و امکان تغییر اخلاق را برای هر فرد ممکن می داند. فارابی انسان را موجودی اجتماعی در نظر می گیرد که دستیابی او به سعادت، بدون تعاون و همکاری با دیگر افراد جامعه ممکن نیست. وی معتقد است که سلامت فرد و جامعه متأثر از هم بوده و با تربیت افراد سالم می توان به مدینه‌ی فاضله دست یافت و در مدینه‌ی فاضله است که سلامت اخلاقی و ایمان مردم مصونیت پیدا می کند. از این رو، اصول و روش هایی را برای تغییر افعال قبیح و ایجاد رفتارهای پسندیده پیشنهاد می کند.}, keywords_fa = {فارابی ,سعادت ,مدینه فاضله ,اهداف تربیتی ,اصول و روش­های تربیتی ,اخلاق. ,}, url = {https://marefateakhlagi.nashriyat.ir/node/48}, eprint = {} }