@article { author = {Rajabi, Abuzar}, title = {گونه‌شناسی گرایش‌های دروس اخلاق در حوزة علیمة قم از بدو تأسیس تاکنون}, journal = {معرفت اخلاقی 36 ، پاییز و زمستان 1403}, volume = {15}, number = {2}, pages = {47-67}, year = {2024}, publisher = {Imam Khomeini Educational and Research Institute}, issn = {2008-7160}, eissn = {2980-8634}, doi = {10.22034/marefateakhlagi.2024.5000619}, abstract = {In the last century, Qom seminary of has had brilliant achievements in different dimensions. Moral teachings in the form of moral lessons and written works are among these achievements. Through different approaches in the last century, these moral teachings have covered a wide scope including social and political relations and have transformed many people. The moral lessons in Qom Seminary have not followed the same approach over time. In the last century, one can witness different types of ethical approaches including rational, mystical, narrative and synthetic ethics, or individual and social ethics. But with a close look at the typology of ethics courses, one can see that the dimensions of this classification and typology are numerous and seem to be beyond the common divisions in ethical discussions. Comprehensive versus one-sided, scientific versus practical, Individual versus social; fear-oriented versus hope-oriented; narrative or text-oriented versus rational and introvert versus extrovert are some categories in the typology or the moral current of the Seminary schools in the last century, a report of which is given in this research.}, keywords = {ethics courses, Qom seminary, ethics professors, ethical typology, }, title_fa = {گونه‌شناسی گرایش‌های دروس اخلاق در حوزة علیمة قم از بدو تأسیس تاکنون}, abstract_fa ={حوزه‌ی علمیه‌ی قم در سده‌ی اخیر در ابعاد گوناگون از خود جلوه‌های درخشانی نمایانده است. تعالیم اخلاقی در قالب دروس اخلاقی و آثار مکتوب آن، یکی از این جلوه‌هاست. تعالیم اخلاقی با رویکردهای گوناگون خود، در سده‌ی اخیر با محوریت حوزه‌ی علمیه‌ی قم توانست قلمرو وسیعی از مناسبات اجتماعی- سیاسی را درنوردد و افراد زیادی را تحت نفوذ تعلیمات خود متحول سازد. دروس اخلاقی در حوزه‌ی قم از رویکرد یکسانی پیروی نمی‌کند. در سابقه سده‌ی اخیر این حوزه می‌توان شاهد گونه‌های متفاوتی از رهیافت‌های اخلاقی بود. در تقسیم رایج، از رهیافت‌های اخلاق عقلی، عرفانی، روایی و تلفیقی یاد می‌شود. یا از نوع دروس تشکیل شده اخلاق فردی و اجتماعی سخن به میان می‌آید. اما با نگاه دقیق در سنخ‌شناسی دروس اخلاق، ابعاد این دسته‌بندی و گونه‌شناسی گسترده می‌نماید و فراتر از تقسیم رایج در مباحث اخلاقی به نظر می‌رسد؛ از جمله: گونه اخلاقی جامع‌نگر در برابر یکسونگر؛ اخلاق علمی در برابر عملی؛ اخلاق فردی در برابر اجتماعی؛ اخلاق خوفی در برابر رجایی؛ اخلاق نقلی (نص‌محور) در برابر اخلاق عقلی؛ درون‌گرا در برابر برون‌گرا؛ جذبه‌ای در برابر اخلاقی. گزارشی از آنها در این تحقیق بیان می‌شود.}, keywords_fa = {دروس اخلاق ,حوزه علمیه قم ,استادان اخلاق ,سنخ‌شناسی اخلاقی ,جریان‌شناسی دروس اخلاق ,}, url = {https://marefateakhlagi.nashriyat.ir/node/5000619}, eprint = {https://marefateakhlagi.nashriyat.ir/sites/marefateakhlagi.nashriyat.ir/files/article-files/5000619-1715851861.pdf} }