TY - JOUR ID - 5000619 TI - گونه‌شناسی گرایش‌های دروس اخلاق در حوزة علیمة قم از بدو تأسیس تاکنون JO - مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) JA - 12 LA - fa SN - 2008-7160 AU - Abuzar, Rajabi AD - Y1 - 2024 PY - 2024 VL - 15 IS - 2 SP - 47EP - 67دروس اخلاق ,حوزه علمیه قم ,استادان اخلاق ,سنخ‌شناسی اخلاقی ,جریان‌شناسی دروس اخلاق ,DO - 10.22034/marefateakhlagi.2024.5000619 AB - حوزه‌ی علمیه‌ی قم در سده‌ی اخیر در ابعاد گوناگون از خود جلوه‌های درخشانی نمایانده است. تعالیم اخلاقی در قالب دروس اخلاقی و آثار مکتوب آن، یکی از این جلوه‌هاست. تعالیم اخلاقی با رویکردهای گوناگون خود، در سده‌ی اخیر با محوریت حوزه‌ی علمیه‌ی قم توانست قلمرو وسیعی از مناسبات اجتماعی- سیاسی را درنوردد و افراد زیادی را تحت نفوذ تعلیمات خود متحول سازد. دروس اخلاقی در حوزه‌ی قم از رویکرد یکسانی پیروی نمی‌کند. در سابقه سده‌ی اخیر این حوزه می‌توان شاهد گونه‌های متفاوتی از رهیافت‌های اخلاقی بود. در تقسیم رایج، از رهیافت‌های اخلاق عقلی، عرفانی، روایی و تلفیقی یاد می‌شود. یا از نوع دروس تشکیل شده اخلاق فردی و اجتماعی سخن به میان می‌آید. اما با نگاه دقیق در سنخ‌شناسی دروس اخلاق، ابعاد این دسته‌بندی و گونه‌شناسی گسترده می‌نماید و فراتر از تقسیم رایج در مباحث اخلاقی به نظر می‌رسد؛ از جمله: گونه اخلاقی جامع‌نگر در برابر یکسونگر؛ اخلاق علمی در برابر عملی؛ اخلاق فردی در برابر اجتماعی؛ اخلاق خوفی در برابر رجایی؛ اخلاق نقلی (نص‌محور) در برابر اخلاق عقلی؛ درون‌گرا در برابر برون‌گرا؛ جذبه‌ای در برابر اخلاقی. گزارشی از آنها در این تحقیق بیان می‌شود. UR - https://marefateakhlagi.nashriyat.ir/node/5000619 L1 - https://marefateakhlagi.nashriyat.ir/sites/marefateakhlagi.nashriyat.ir/files/article-files/5000619-1715851861.pdf ER -