@article { author = {varmazyar, Marziyeh and Hosseini Qal’eh Bahman , Seyed akbar and Gerami, Gholam hosein}, title = {بنیان‌های هستی‌شناختی و انسان‌شناختی نظریة «ارزش اخلاقی» صدرالمتألهین}, journal = {معرفت اخلاقی 37 ، بهار و تابستان 1404}, volume = {16}, number = {1}, pages = {19-32}, year = {2025}, publisher = {Imam Khomeini Educational and Research Institute}, issn = {2008-7160}, eissn = {2980-8634}, doi = {10.22034/marefateakhlagi.2024.5001002}, abstract = {Mulla Sadra’s philosophy possesses the capacity to engage with diverse domains, particularly moral philosophy. His ethical theory, rooted in his philosophical foundations, addresses core issues in ethics. This study employs library research, analytical methods, and inference to highlight key ontological and anthropological foundations of his ethical theory. Ontologically, these include the principality of existence, the equivalence of existence with goodness, knowledge, perfection, and happiness; substantial motion and the soul’s perfection; gradation of existence; the division of existence into dependent and independent; possibility in the sense of need (existential possibility) of relational beings; the universality of divine love; and the predication in high degree and low degree of the same being. Anthropologically, the foundations include existential poverty, self-love, human dignity, divine nature, the pursuit of perfection, longing for divine union and annihilation in God, moral responsibility, conscious choice, the soul’s corporeal origination and spiritual permanence, the primacy and immortality of the soul, and humanity’s reliance on revelation for attaining true perfection. The study elucidates these foundations and their connection to Mulla Sadra’s ethical theory.}, keywords = {ethics, ethical theory, anthropological foundations, ontological foundations, Mulla Sadra, }, title_fa = {بنیان‌های هستی‌شناختی و انسان‌شناختی نظریة «ارزش اخلاقی» صدرالمتألهین}, abstract_fa ={تفکر صدرالمتألهین ظرفیت لازم برای ورود به ساحت‌های گوناگون، به‌ویژه فلسفة اخلاق را داراست. نظریة اخلاقی از محوری‌ترین مباحث فلسفة اخلاق است که از مبانی تفکر وی نشئت می‌گیرد. از مهم‌ترین بنیان‌ها در این ساحت، بنیان‌های هستی‌شناختی و انسان‌شناختی نظریة اخلاقی است. نویسنده به روش کتابخانه‌ای، تحلیلی و استنباطی به اهم هر دو بنیان اشاره کرده است. اصالت وجود، مساوقت وجود با خیر، علم، کمال و سعادت، حرکت جوهری و استکمال نفس، تشکیک وجود، تقسیم وجود به رابط و مستقل و امکان فقری وجودات ربطی، سریان عشق در همة موجودات، حمل حقیقت و رقیقت و برخی دیگر از مبانی هستی‌‌شناختی، وجود فقری، حب ذات، کرامت، فطرت الهی، کمال‌طلبی، شوق به لقای حضرت حق و فنای فی‌الله، مسئولیت اخلاقی، انتخاب آگاهانه، جسمانیة‌‌الحدوث و روحانیة‌‌البقاء بودن نفس انسانی، اصالت روح و خلود آن، نیازمندی انسان به وحی برای دستیابی به کمال حقیقی و بعضی دیگر از جمله مبانی انسان‌شناختی نظریة اخلاقی صدرالمتألهین است که نویسنده به تبیین و استنباط آنها و سپس به ارتباط میان آن بنیان‌ها و نظریة اخلاقی وی پرداخته است.}, keywords_fa = {اخلاق ,نظرية اخلاقي ,بنيان‌هاي انسان‌شناختي ,بنيان‌هاي هستي‌شناختي ,صدرالمتألهين ,}, url = {https://marefateakhlagi.nashriyat.ir/node/5001002}, eprint = {https://marefateakhlagi.nashriyat.ir/sites/marefateakhlagi.nashriyat.ir/files/article-files/5001002-1750843965.pdf} }