TY - JOUR ID - 5001728 TI - جایگاه حسن و قبح و مبانی و اصول مکتب شهودگرایی در قانونگذاری با تأکید بر دیدگاه دیوید راس JO - مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) JA - 12 LA - fa SN - 2008-7160 AU - Gholamreza, Sadeghimanesh AD - AU - Hosein, AD - AU - Ali, AD - دانشیار - دانشگاه قم Y1 - 2026 PY - 2026 VL - 16 IS - 2 SP - EP - حسن و قبح ,شهودگرایی ,قانونگذاری ,DO - 10.22034/marefateakhlagi.2025.5001728 AB - شهودگرایان ، معتقد به شهود بدیهی در مبادی معرفت اخلاقی با وجود اختلاف در مصادیق و ویژگی¬های آن هستند . دیوید راس، شهودگرایی اخلاقی در قرن بیستم را به اوج خود رسانید. راس با "استدلال استقرای شهودی"انسانی که به بلوغ فکری کافی رسیده است،"اصول وظایف در نظر اول"را مبـادی بـدیهیِّ معرفت اخلاقی می¬داند. او در تعارض در مقام عمل میان دو وظیفه در نظر نخست، وظیفه¬ای را که با توجه به مجموعه شرایط درست است، وظیفه واقعی می¬داند. با تسامح در پذیرش استقرای شهودی، این شهود شخصی بوده و قابل تعمیم نمی¬باشد. همچنین ایشان راه¬حلّی منطقی برای حلِّ اختلافات و تعارض شهودها ارائه نداده است. در بحث قانونگذاری نیز به مباحثی مانند نقش آداب و رسوم پرداخته و انگیزه اطاعت از قانون را حاصل سه وظیفه حق¬شناسی، وفادارای و نیکوکاری دانسته است. می¬توان گفت با اشکالاتی مانند عدم شفّافیّت ملاک در بلوغ فکری، ابهام نقش وظایف سه-گانه در اطاعت از قانون، نسبیّت و شخصی و غیرقابل تعمیم بودن شهود و عدم امکان جمع میان شهودها و یا ترجیح یکی بر دیگری در قانونگذاری و امکان استدلال به شهودِ شخصی برای جواز اموری مانند عقاب بلابیان یا تکلیف بمالایطاق، اصول اخلاقی ایشان را نمی¬توان مبنایی برای قانونگذاری قرار داد. UR - https://marefateakhlagi.nashriyat.ir/node/5001728 L1 - ER -