TY - JOUR ID - 59 TI - تبیین مؤلفه‌های اخلاقی و فرهنگی در پژوهش JO - مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) JA - 12 LA - fa SN - 2008-7160 AU - Hosein, AD - استادیار AU - Hamed, AD - کارشناس ارشد - دانشگاه تهران (پردیس قم) AU - Fariba, AD - کارشناس ارشد - مدیریت دولتی دانشگاه علامه طباطبائی (ره) Y1 - 2011 PY - 2011 VL - 2 IS - 2 SP - 85EP - 104اخلاق ,تحقیق و پژوهش ,پژوهشگر ,اخلاق پژوهش و فرهنگ پژوهش ,DO - AB - نگاه تک ساحتی و ابزاری جوامع علمی و دانشگاهی به «پژوهش» موجب شده است تا پژوهشگران در انجام پژوهش های خود، پایبند به اصول اخلاقی نباشند. «اخلاق» از جمله موضوعاتی است که بر تمام ابعاد و اضلاع هویت و زندگانی بشری تاثیرگذاشته است. بحث «اخلاق مداری در پژوهش» یکی از مقولات پرکاربرد در اخلاق کاربردی و اخلاق حرفه ای است. مؤلفه های اخلاق پژوهش، از جهات متعددی قابل بحث و بررسی است که به دلیل کثرت اطلاعات و تولیدات علمی در عصر جدید مورد توجه ویژه قرار گرفته است؛ زیرا تا زمانی که اخلاق پژوهش رعایت نشود، مشکلات همچنان به قوت خود باقی خواهند ماند. در این مقاله، سعی شده است تا با مطالعه تحقیقات بومی و ارزشی، مؤلفه های اخلاقی و فرهنگی پژوهش مورد بازشناسی قرار گیرد تا ضمن شناسایی ابعاد مؤثر بر اخلاق پژوهش، راهکارهایی به منظور افزایش سطح اخلاق مداری در پژوهش ارائه گردد. UR - https://marefateakhlagi.nashriyat.ir/node/59 L1 - ER -