@article { author = {, Seyed hosein}, title = {تبیین تلازم مطلق‌گرایی و واقع‌گرایی}, journal = {معرفت اخلاقی 8، پاییز 1390}, volume = {2}, number = {4}, pages = {5-26}, year = {2011}, publisher = {Imam Khomeini Educational and Research Institute}, issn = {2008-7160}, eissn = {2980-8634}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {تبیین تلازم مطلق‌گرایی و واقع‌گرایی}, abstract_fa ={یکی از شیوه های دسته بندی مکاتب اخلاقی، تقسیم این مکاتب به واقع گرایی و غیرواقع گرایی بر اساس نظریه های مربوط به فرا اخلاق است. هر یک از مکاتب واقع گرا و غیرواقع گرا، لوازم و پیامدهایی را در پی دارند. از جمله لوازم و پیامدهای واقع گرایی اخلاقی، مطلق گرایی اخلاقی عنوان شده است. در این نوشتار تلاش شده تا ضمن اشاره به منبع این تقسیم بندی و ارائه تعریف مورد قبول از واقع گرایی اخلاقی و بیان مراد خود از مطلق گرایی و تفاوت آن با نسبی گرایی اخلاقی، با استفاده از نظریه های اندیشمندان اسلامی معاصر، پاسخ قانع کننده ای برای سؤال اصلی این نوشتار مبنی بر اینکه «آیا می توان جاودانه بودن اصول ارزش های اخلاقی را اثبات کرد؟» و نیز «نحوة استنتاج جاودانه بودن این اصول از واقع گرایی اخلاقی چگونه است؟» ارائه شود. بر این اساس، ضمن انتخاب دیدگاه خود مبنی بر مطلق گرایی حداقلی، دیدگاه سه اندیشمند اسلامی معاصر، یعنی شهید مطهّری، آیت الله جوادی آملی و آیت الله مصباح که هر کدام تلاش کرده اند تا با تبیینی متفاوت، مطلق گرایی و جاودانه بودن احکام اخلاقی را اثبات کنند، نقد و بررسی شده و این نتیجه به دست آمده که در مجموع، مطلق گرایی اخلاقی می تواند به عنوان یکی از پیامدها و لوازم واقع گرایی اخلاقی مورد توجه قرار گیرد و دست کم با توجه به تبیین آیت الله مصباح این مهم دست یافتنی است.}, keywords_fa = {آیت‌الله مصباح ,مطلق‌گرایی اخلاقی ,واقع‌گرایی اخلاقی ,نسبی‌گرایی اخلاقی ,آیت‌الله جوادی آملی ,آیت‌الله شهید مطهّری ,}, url = {https://marefateakhlagi.nashriyat.ir/node/82}, eprint = {} }