@article { author = {, Syed Morteza and , Seyyed Mohammad Ali}, title = {فضیلت در نگاه ارسطو و توماس آکوئیناس}, journal = {معرفت اخلاقی 9، زمستان 1390}, volume = {3}, number = {1}, pages = {5-19}, year = {2012}, publisher = {Imam Khomeini Educational and Research Institute}, issn = {2008-7160}, eissn = {2980-8634}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {فضیلت در نگاه ارسطو و توماس آکوئیناس}, abstract_fa ={یکی از بنیادی ترین مفاهیم فلسفة اخلاق ارسطو، فضیلت است و شناخت این مفهوم، راه را برای شناخت و ارزیابی دستگاه اخلاقی او هموار می‎سازد. از سوی دیگر، قدیس توماس، بزرگ ترین پیرو ارسطو در قرون وسطا نیز ظاهراً با این مفهوم همچون ارسطو برخورد می‎کند؛ با این تفاوت که آن را افزون بر معنای پیشین، معنایی متعالی می‎بخشد. اکنون پرسش اساسی این است که فضیلت در نظام اخلاقی ارسطو چه جایگاهی دارد و آیا معنای فضیلت در دستگاه فکری توماس، دقیقاً همان معنای ارسطویی را دارد یا خیر؟ پس از دانستن اینکه ارسطو تعریفی انسانی، دنیایی و عقلانی از مفاهیم سعادت و خیر و فضیلت ارائه می‎دهد و توماس، با دشواری‎هایی می‎کوشد تا این مفاهیم را با دستگاه فلسفی – مسیحی خود سازگار کند، در این نوشتار خواهیم کوشید تا بدان پرسشها پاسخ دهیم. همچنین در پایان، کلام هر دو فیلسوف را به اختصار نقد و بررسی کرده ایم.}, keywords_fa = {اراده ,سعادت ,ارسطو ,فضیلت ,حد وسط ,خیر ,فلسفۀ اخلاق ,افراط ,تفریط ,توماس آکوئیناس. ,}, url = {https://marefateakhlagi.nashriyat.ir/node/92}, eprint = {} }