@article { author = {, Sahar}, title = {مبانی اندیشه‌های تربیتی فارابی}, journal = {معرفت اخلاقی 9، زمستان 1390}, volume = {3}, number = {1}, pages = {45-64}, year = {2012}, publisher = {Imam Khomeini Educational and Research Institute}, issn = {2008-7160}, eissn = {2980-8634}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {مبانی اندیشه‌های تربیتی فارابی}, abstract_fa ={فارابی در تبیین اندیشه های تربیتی خود با الهام از مبانی دین اسلام، انسان را موجودی از خدا و عائد به سوی خدا می داند. با توجه به آنکه وی معتقد است اخلاق تغییر پذیر و در نتیجه، امری اکتسابی است و از سویی، هیچ فضیلتی برای انسان فطری و طبیعی نیست، و در فطرت هیچ انسانی از ابتدای خلقتش کمال وجود ندارد، در نتیجه، همه افراد را برای رسیدن به سعادت و کمال نیازمند به تعلیم و تربیت به واسطه افعال ارادی می داند. وی تحصیل فضایل مختلف را از دو طریق «تعلیم» برای ایجاد فضایل نظری، و «تأدیب» برای ایجاد فضایل اخلاقی و عملی دانسته و طریق دستیابی به سعادت را شناخت سعادت و عوامل آن، خواست و اراده، و عمل معرفی می کند. اندیشه های تربیتی فارابی تحت تأثیر دیدگاه فلسفی وی بوده و تا حدی انتزاعی است، از این رو به نظر می رسد چنین دیدگاهی آرمان گرایانه و تا حدی دست نایافتنی باشد.}, keywords_fa = {فارابی ,سعادت ,تعلیم و تربیت و فضیلت. ,}, url = {https://marefateakhlagi.nashriyat.ir/node/94}, eprint = {} }