معرفت اخلاقی، سال سوم، شماره دوم، پیاپی 10، بهار 1391، صفحات 89-115

    صداقت در مقایسه با شفافیت در بازار اسلامی

    نوع مقاله: 
    ترویجی
    نویسندگان:
    مصطفی کاظمی نجف آبادی / کارشناس ارشد موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی / mostafakazemi@rihu.ac.ir
    پرویز داودی / استاد دانشگاه شهید بهشتی / p_davoodi@yahoo.com
    سیدمحمدکاظم رجائی رامشه / عضو هیأت علمی مؤسسة آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) / rajaii@iki.ac.ir
    چکیده: 
    شفافیت بازار را می توان به «جریان به  موقع و قابل اتکای اطلاعات اقتصادی، اجتماعی و سیاسی که در دسترس همه ذی نفعان بازار باشد» توصیف نموده و نبود شفافیت را به «ممانعت عمدی از دسترسی به اطلاعات، ارائه نادرست اطلاعات یا ناتوانی بازار در کسب اطمینان از کفایت و کیفیت اطلاعات ارائه شده» تعریف کرد. با وجود بیان ویژگی شفافیت یا اطلاعات کامل برای بازار رقابت کامل، اغلب اقتصاددانان اذعان دارند که بیشتر بازارها از نقصان اطلاعات رنج برده، در شرایط رقابت ناقص بوده و تعادل والراس، خیال پردازانه است. آنان برای ترمیم نقصان اطلاعات در بازار، راهبردهایی، چون علامت دهی عرضه کنندگان، طراحی نهادها و مدیریت و نظارت دولت را ارائه کرده اند. به نظر می رسد اقتصاد سرمایه داری ذاتاً از نقصان و پنهان کاری اطلاعات رنج می برد و با این مبانی، توان ترمیم این نقیصه را ندارد. در بازار اسلامی با واژه‌ی صداقت روبه رو هستیم. صداقت، فضیلتی اخلاقی و کمال ذومراتب با مبنا و بار ارزشی متفاوت با شفافیت است. افزون بر وصف بازار، وصف عوامل بازار نیز می باشد. منظور از صداقت، معنای وسیع آن، یعنی صدق در نیت، رفتار و ساختار است. امانت داری، وفای به عهد، انصاف و هر آنچه در گفتار یا عمل به اطمینان و اعتماد طرفین مبادله منتهی شود، درون آن قرار دارد. صداقت در ارتباط فرد با خود، خدا، افراد دیگر جامعه و با محیط تجلی پیدا می کند و در فرد یا بازار به عنوان یک ملکه رسوخ یافته، پایدار می شود و در نتیجه، میان ظاهر و باطن، گفتار با نوشتار و بیان کالبد و رفتار و همه اینها با یکدیگر تعادل برقرار می کند. در این بازار، طرفین نوعی احساس آرامش از رفتار یکدیگر دارند و پنهان سازی اطلاعات به صورت عمدی در خصوص مبادله یا کالا در بازار وجود ندارد و اگر خطایی صورت پذیرد، امکان جبران خطا در سازوکار بازار وجود دارد.
    Article data in English (انگلیسی)
    شیوه ارجاع به این مقاله: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    کاظمی نجف آبادی، مصطفی، داودی، پرویز، رجائی رامشه، سیدمحمدکاظم.(1391) صداقت در مقایسه با شفافیت در بازار اسلامی. دو فصلنامه معرفت اخلاقی، 3(2)، 89-115

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    مصطفی کاظمی نجف آبادی؛ پرویز داودی؛ سیدمحمدکاظم رجائی رامشه."صداقت در مقایسه با شفافیت در بازار اسلامی". دو فصلنامه معرفت اخلاقی، 3، 2، 1391، 89-115

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    کاظمی نجف آبادی، مصطفی، داودی، پرویز، رجائی رامشه، سیدمحمدکاظم.(1391) 'صداقت در مقایسه با شفافیت در بازار اسلامی'، دو فصلنامه معرفت اخلاقی، 3(2), pp. 89-115

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    کاظمی نجف آبادی، مصطفی، داودی، پرویز، رجائی رامشه، سیدمحمدکاظم. صداقت در مقایسه با شفافیت در بازار اسلامی. معرفت اخلاقی، 3, 1391؛ 3(2): 89-115