صفحهها:
59-72
تاریخ دریافت: 1391/02/17
تاریخ پذیرش: 1391/06/28
چکیده:
حرکت در راستای بومی سازی علوم انسانی و تدوین الگوی اسلامی ـ ایرانی در ابعاد گوناگون، نیازمند مطالعه و تحلیل دربارهی آرا و اندیشه های اندیشمندان مسلمان است. امام خمینی(ره) به عنوان مصداقی از انسان کامل و اندیشمندی مسلمان، آرا و رهنمودهای ارزنده ای در وجوه عرفانی، اخلاقی، کلامی، فلسفی، فقهی و تربیتی ارائه کرده است. ایشان اهداف و خط مشی کلی را در باب تربیت، بیان نموده و برترین مکتب تربیتی را نیز، مکتب اسلام دانسته است. همچنین نماز را عمود دین و بنا بر اندیشه اسلامی «رأس الاسلام» دانسته و برای آن جایگاهی ویژه قائل شده است. امام خمینی(ره) نماز را «ترکیب قدسی» و «نسخه جامعه» برای بشر شمرده است. با عنایت به مباحث فوق، مسئله اساسی، بازشناسی دلالت های تربیتی نماز از دیدگاه امام خمینی(ره) با محوریت کتاب سرّالصلوه است.
روش پژوهش، توصیفی و از نوع تحلیل محتوا بوده و عمده ترین دلالت های تربیتی حاصل از مطالعه انجام شده نیز در ساختاری از مبانی، اصول و روش های تربیت اسلامی تنظیم و ارائه شده است. یافته ها نشان می دهد که از نظر امام خمینی(ره)، نماز وجوه متعددی در جنبه های گوناگون فرایند تربیتی داشته (مبانی، اصول، اهداف و روش) و نمازگزار می تواند سیر به طریق حق و مراحل اسفار اربعه عرفان و احوال سالک را در هر رکعت خود محقق و متبلور کند.
Article data in English (انگلیسی)
شیوه ارجاع به این مقاله:
RIS
Mendeley
BibTeX
APA
MLA
HARVARD
VANCOUVER
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
قادری مقدم، محمد ابراهیم، سبحانی نژاد، مهدی.(1391) بازشناسی دلالتهای تربیتی نماز از دیدگاه امام خمینی (ره). دو فصلنامه معرفت اخلاقی، 3(3)، 59-72
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
محمد ابراهیم قادری مقدم؛ مهدی سبحانی نژاد."بازشناسی دلالتهای تربیتی نماز از دیدگاه امام خمینی (ره)". دو فصلنامه معرفت اخلاقی، 3، 3، 1391، 59-72
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
قادری مقدم، محمد ابراهیم، سبحانی نژاد، مهدی.(1391) 'بازشناسی دلالتهای تربیتی نماز از دیدگاه امام خمینی (ره)'، دو فصلنامه معرفت اخلاقی، 3(3), pp. 59-72
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
قادری مقدم، محمد ابراهیم، سبحانی نژاد، مهدی. بازشناسی دلالتهای تربیتی نماز از دیدگاه امام خمینی (ره). معرفت اخلاقی، 3, 1391؛ 3(3): 59-72