معرفت اخلاقی، سال سوم، شماره سوم، پیاپی 11، تابستان 1391، صفحات 107-124

    نقد و بررسی دلایل انکار «علوم انسانی دستوری»

    نوع مقاله: 
    ترویجی
    نویسندگان:
    علی مصباح / دانشیار گروه فلسفه موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) / a-mesbah@qabas.net
    حسن محیطی اردکان / کارشناس ارشد فلسفه اسلامی موسَسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) / nagi1364@yahoo.com
    چکیده: 
    در یک تقسیم بندی می توان علوم انسانی را به دو بخش توصیفی و دستوری تقسیم کرد. علوم انسانی توصیفی به علومی گفته می شود که به تبیین و توصیف پدیده های انسانی می پردازند. در مقابل، علوم انسانی دستوری به آن بخش از علوم انسانی گفته می شود که مجموعه ای از گزاره های دستوری (باید و نبایدهای) متناسب با مبانی از پیش پذیرفته شده را برای تحقق اهداف مورد نظر ارائه می دهند. اثبات یا انکار علوم انسانیِ دستوری همواره یکی از موارد اختلاف میان دانشمندان علوم انسانی بوده است، به گونه ای که گروهی آن را جزء علم می شمارند، اما گروهی دیگر، منکر علم بودن آن هستند. اتخاذ برخی روش ها در علوم انسانی و نیز اعتقاد به عدم ارتباط منطقی میان واقعیت و ارزش، زمینة انکار علوم انسانی دستوری را فراهم می کند. بر همین اساس، نقد دو عامل یادشده می تواند زمینه را برای اعتقاد به علوم انسانی دستوری هموار کند. در این پژوهش، پس از تبیین چیستی و ویژگی های علوم انسانی دستوری، دلایل منکران علوم انسانی دستوری، نقد و بررسی است.
    Article data in English (انگلیسی)
    شیوه ارجاع به این مقاله: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    مصباح، علی، محیطی اردکان، حسن.(1391) نقد و بررسی دلایل انکار «علوم انسانی دستوری». دو فصلنامه معرفت اخلاقی، 3(3)، 107-124

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    علی مصباح؛ حسن محیطی اردکان."نقد و بررسی دلایل انکار «علوم انسانی دستوری»". دو فصلنامه معرفت اخلاقی، 3، 3، 1391، 107-124

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    مصباح، علی، محیطی اردکان، حسن.(1391) 'نقد و بررسی دلایل انکار «علوم انسانی دستوری»'، دو فصلنامه معرفت اخلاقی، 3(3), pp. 107-124

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    مصباح، علی، محیطی اردکان، حسن. نقد و بررسی دلایل انکار «علوم انسانی دستوری». معرفت اخلاقی، 3, 1391؛ 3(3): 107-124