صفحهها:
39-54
تاریخ دریافت: 1391/12/27
تاریخ پذیرش: 1392/02/09
چکیده:
این مقاله با هدف بررسی تحلیلی اصول تربیت اخلاقی و اصول تربیت عرفانی به معنای قواعد تجویزی، عام و کلی ای که در فرایند تحول اخلاقی و عرفانی به کار گرفته می شود، و تعیین میزان انطباق و عدم انطباق آنها با یکدیگر سامان یافته است. پرسش اصلی این است که اصول و قواعد کلی حاکم بر دو فرایند تربیت عرفانی و اخلاقی به چه میزان انطباق دارند. روش پژوهش، روش کتابخانه ای و تحلیل محتوای کتب اخلاقی، و عمدتاً عرفان عملی و استنطاق این متون برای به دست آوردن اصول تربیتی و مقایسه آن دو دسته اصول بود. نتایج تحقیق حاکی از آن بود که علی رغم اینکه ماهیت تربیتی دو فرایند تربیت عرفانی و اخلاقی، اقتضای اصول مشترکی مانند تدریج، شریعت محوری و ترابط تأثیری ظاهر و باطن را دارند، اما در بخشی از اصول ناهمپوشان هستند. دو اصل توده محوری و پرورش تعقل اخلاقی از اصول مختص تربیت اخلاقی و اصول فردمحوری، ترتب اندراجی، انحلال فردیت و لزوم مرشدمحوری از اصول مختص تربیت عرفانی شناخته شد.
Article data in English (انگلیسی)
شیوه ارجاع به این مقاله:
RIS
Mendeley
BibTeX
APA
MLA
HARVARD
VANCOUVER
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
فصیحی رامندی، مهدی.(1391) بررسی مقایسهای اصول تربیت اخلاقی و تربیت عرفانی. دو فصلنامه معرفت اخلاقی، 3(4)، 39-54
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
مهدی فصیحی رامندی."بررسی مقایسهای اصول تربیت اخلاقی و تربیت عرفانی". دو فصلنامه معرفت اخلاقی، 3، 4، 1391، 39-54
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
فصیحی رامندی، مهدی.(1391) 'بررسی مقایسهای اصول تربیت اخلاقی و تربیت عرفانی'، دو فصلنامه معرفت اخلاقی، 3(4), pp. 39-54
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
فصیحی رامندی، مهدی. بررسی مقایسهای اصول تربیت اخلاقی و تربیت عرفانی. معرفت اخلاقی، 3, 1391؛ 3(4): 39-54