معرفت اخلاقی، سال سوم، شماره چهارم، پیاپی 12، پاییز و زمستان 1391، صفحات 5-24

    نظریه امر الهی اصلاح شده با تقریر رابرت آدامز

    نوع مقاله: 
    ترویجی
    نویسندگان:
    نجیب الله شفق / دانشجوی دکترا فلسفه تطبیقی / Nashrieh@qabas.net
    چکیده: 
    نظریه‌ی امر الهی از نظریه های معروف فلسفه‌ی اخلاق است. این نظریه از دیرباز هجمه‌ی انتقادهای پرشماری بوده است. رابرت آدامز به دفاع از این نظریه پرداخته و تقریر جدیدی از آن عرضه کرده است. در حالی که روش مدافعان نظریه‌ی امر الهی سنتی روشی متافیزیکی است، روش آدامز در دفاع از آن روش سمانتیکی است. آدامز، برخلاف نظریه‌ی امر الهی سنتی، معتقد است که مفاهیم اخلاقی واقعیت عینی دارند. ازاین رو به امر الهی وابسته نیستند؛ اما الزامات اخلاقی وابسته به اوامر الهی اند. دلیل وی برای اثبات این مطلب، این همانی الزامات اخلاقی با اوامر الهی است. از دیدگاه این مقاله مهم ترین اشکال نظریه‌ی آدامز این است که با وجود پذیرفتن واقعیات عینی مفاهیم اخلاقی، الزامات اخلاقی را از آنها استنتاج شدنی نمی داند.
    Article data in English (انگلیسی)
    شیوه ارجاع به این مقاله: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    شفق، نجیب الله.(1391) نظریه امر الهی اصلاح شده با تقریر رابرت آدامز. دو فصلنامه معرفت اخلاقی، 3(4)، 5-24

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    نجیب الله شفق."نظریه امر الهی اصلاح شده با تقریر رابرت آدامز". دو فصلنامه معرفت اخلاقی، 3، 4، 1391، 5-24

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    شفق، نجیب الله.(1391) 'نظریه امر الهی اصلاح شده با تقریر رابرت آدامز'، دو فصلنامه معرفت اخلاقی، 3(4), pp. 5-24

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    شفق، نجیب الله. نظریه امر الهی اصلاح شده با تقریر رابرت آدامز. معرفت اخلاقی، 3, 1391؛ 3(4): 5-24