صفحهها:
5-16
تاریخ دریافت: 1393/04/17
تاریخ پذیرش: 1393/10/04
چکیده:
مفاهیمی همچون خوب و باید، که نماد مفاهیم ارزشی و لزومی اخلاق هستند، مفاهیمی اعتباری می باشند. از خصوصیات بارز ادراکات اعتباری این است که این گونه ادراکات، به یک معنا نسبی هستند. در پاسخ به این سؤال که آیا این گونه نسبیت، تعارضی با اطلاق و ثبات اخلاقی ندارد؟ باید گفت: کمال موجود مبدأ نهایی فعل اختیاری انسان است و لذا اصول عام اخلاقی، از اعتباریات عمومی هستند که لازمۀ نوعیت نوع می باشند. از این رو، کمال نوعی انسان، مبدأ اصلی اعتبارخوب و وجوب اخلاقی است. ازآنجا که کمال نوعی انسان به تبع ثبات در نوعیت نوع، ثابت است، اعتبارات اخلاقی که ناظر به کمال ثابت نوع انسانی هستند، تغییر نمی پذیرند.
Article data in English (انگلیسی)
شیوه ارجاع به این مقاله:
RIS
Mendeley
BibTeX
APA
MLA
HARVARD
VANCOUVER
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
عابدی نژاد داورانی، امین رضا.(1393) ادراکات اعتباری و نسبیت اخلاق در اندیشه علامه طباطبائی. دو فصلنامه معرفت اخلاقی، 5(1)، 5-16
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
امین رضا عابدی نژاد داورانی."ادراکات اعتباری و نسبیت اخلاق در اندیشه علامه طباطبائی". دو فصلنامه معرفت اخلاقی، 5، 1، 1393، 5-16
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
عابدی نژاد داورانی، امین رضا.(1393) 'ادراکات اعتباری و نسبیت اخلاق در اندیشه علامه طباطبائی'، دو فصلنامه معرفت اخلاقی، 5(1), pp. 5-16
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
عابدی نژاد داورانی، امین رضا. ادراکات اعتباری و نسبیت اخلاق در اندیشه علامه طباطبائی. معرفت اخلاقی، 5, 1393؛ 5(1): 5-16