معرفت اخلاقی، سال پنجم، شماره اول، پیاپی 15، بهار و تابستان 1393، صفحات 5-16

    ادراکات اعتباری و نسبیت اخلاق در اندیشه علامه طباطبائی

    نوع مقاله: 
    ترویجی
    نویسندگان:
    امین رضا عابدی نژاد داورانی / دانشجوی دکترا فلسفة تطبیقی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره / abedidavarani@gmail.com
    چکیده: 
    مفاهیمی همچون خوب و باید، که نماد مفاهیم ارزشی و لزومی اخلاق هستند، مفاهیمی اعتباری می باشند. از خصوصیات بارز ادراکات اعتباری این است که این گونه ادراکات، به یک معنا نسبی هستند. در پاسخ به این سؤال که آیا این گونه نسبیت، تعارضی با اطلاق و ثبات اخلاقی ندارد؟ باید گفت: کمال موجود مبدأ نهایی فعل اختیاری انسان است و لذا اصول عام اخلاقی، از اعتباریات عمومی هستند که لازمۀ نوعیت نوع می باشند. از این رو، کمال نوعی انسان، مبدأ اصلی اعتبارخوب و وجوب اخلاقی است. ازآنجا که کمال نوعی انسان به تبع ثبات در نوعیت نوع، ثابت است، اعتبارات اخلاقی که ناظر به کمال ثابت نوع انسانی هستند، تغییر نمی پذیرند.
    Article data in English (انگلیسی)
    شیوه ارجاع به این مقاله: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    عابدی نژاد داورانی، امین رضا.(1393) ادراکات اعتباری و نسبیت اخلاق در اندیشه علامه طباطبائی. دو فصلنامه معرفت اخلاقی، 5(1)، 5-16

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    امین رضا عابدی نژاد داورانی."ادراکات اعتباری و نسبیت اخلاق در اندیشه علامه طباطبائی". دو فصلنامه معرفت اخلاقی، 5، 1، 1393، 5-16

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    عابدی نژاد داورانی، امین رضا.(1393) 'ادراکات اعتباری و نسبیت اخلاق در اندیشه علامه طباطبائی'، دو فصلنامه معرفت اخلاقی، 5(1), pp. 5-16

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    عابدی نژاد داورانی، امین رضا. ادراکات اعتباری و نسبیت اخلاق در اندیشه علامه طباطبائی. معرفت اخلاقی، 5, 1393؛ 5(1): 5-16