صفحهها:
47-62
تاریخ دریافت: 1391/07/02
تاریخ پذیرش: 1391/12/04
چکیده:
مسئولیتِ اخلاقی یا در معرض بازخواست بودن نسبت به وظایفِ اخلاقی، در اخلاق اسلامی صرفاً در برابر خداوند معنا پیدا می کند. تلاش انسان در نیل به هدف، در پرتو مسئولیت است که معنا دار شده، شتاب فزاینده ای پیدا خواهد کرد. عدمِ مسئولیت، زندگی فردی و اجتماعی انسان را به مخاطره انداخته، نظام اجتماعی را دچار اختلال می کند. اولین و مهم ترین بحث در این زمینه، بحث از مبانی نظری و مبانیِ هستی شناختی مسئولیت اخلاقی است. این پژوهش با رویکرد تحلیلی، به بررسی خاستگاه هستی شناختی مسئولیت اخلاقی انسان در اخلاق اسلامی می پردازد. از جمله این مبانی، اصل وجود خداوند، توحید، حاکمیت مطلق و قدرت فراگیر الهی، حکمت، عدل و رحمت خداوند می باشد. فوائد اثبات این اصل عبارتند از: انسان ها نسبت به حقوق خداوند و دیگران مسئولند؛ انسان نسبت به هر فعلی که در رشد کمال اختیاری وی تأثیرگذار است، مسئولیت دارد؛ فساد و تباهی در عالم، مستقیم و یا غیرمستقیم، مسئولیت آور است؛ هدایت جز از طریق مسئول بودن انسان امکان ندارد؛ مسئول نبودن انسان با حکمت، عدل، رحمت الهی و نظام احسن در تضاد است.
Article data in English (انگلیسی)
شیوه ارجاع به این مقاله:
RIS
Mendeley
BibTeX
APA
MLA
HARVARD
VANCOUVER
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
شهریاریپور، علیرضا.(1393) مبانی هستی شناختی مسئولیت اخلاقی در اخلاق اسلامی. دو فصلنامه معرفت اخلاقی، 5(1)، 47-62
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
علیرضا شهریاریپور."مبانی هستی شناختی مسئولیت اخلاقی در اخلاق اسلامی". دو فصلنامه معرفت اخلاقی، 5، 1، 1393، 47-62
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
شهریاریپور، علیرضا.(1393) 'مبانی هستی شناختی مسئولیت اخلاقی در اخلاق اسلامی'، دو فصلنامه معرفت اخلاقی، 5(1), pp. 47-62
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
شهریاریپور، علیرضا. مبانی هستی شناختی مسئولیت اخلاقی در اخلاق اسلامی. معرفت اخلاقی، 5, 1393؛ 5(1): 47-62