صفحهها:
87-106
تاریخ دریافت: 1392/11/24
تاریخ پذیرش: 1393/04/04
چکیده:
این پژوهش، با هدف تحلیل میزان توجه به بعد اخلاقی اهداف مصوب در کتاب های درسی دورهی متوسطه ایران به روش توصیفی، از نوع تحلیل محتوا انجام شد. جامعهی آماری، کتاب های درسی دورهی متوسطه در سال تحصیلی 93- 1392 بود که از میان آنها، 11 جلد کتاب درسی به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار اندازه گیری، چک لیست تحلیل محتوای محقق ساخته بود. عمده ترین یافته های پژوهش بیانگر این است که: 1. کتاب های دورهی متوسطه، 347 مرتبه به بُعد اخلاقی اهداف مصوب توجه نموده اند. 2. میزان توجه در کتاب های پایه های اول، دوم، سوم و چهارم دورهی متوسطه، به ترتیب 120، 96، 41 و 90 مرتبه می باشد. 3. بیشترین فراوانی مشاهده شده مربوط به کتاب دین و زندگی پایه دوم با 59 مرتبه است. 4. در کتاب های زیست شناسی پایه اول و تاریخ معاصر ایران پایه سوم، توجهی به بُعد اخلاقی اهداف مصوب نشده است. 5. در مجموع، توجه به بعد اخلاقی اهداف مصوب، در کتاب های درسی دورهی متوسطه، ضمن نامتناسب بودن با ویژگی های روان شناختی و زیست شناختی دانش آموزان، در حد پایین قرار داشته است.
Article data in English (انگلیسی)
شیوه ارجاع به این مقاله:
RIS
Mendeley
BibTeX
APA
MLA
HARVARD
VANCOUVER
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
نجفی، حسن، جعفری هرندی، رضا، رهنما، اکبر.(1393) تحلیل محتوای بعد اخلاقی اهداف مصوب در کتاب های درسی دورة متوسطه ایران. دو فصلنامه معرفت اخلاقی، 5(1)، 87-106
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
حسن نجفی؛ رضا جعفری هرندی؛ اکبر رهنما."تحلیل محتوای بعد اخلاقی اهداف مصوب در کتاب های درسی دورة متوسطه ایران". دو فصلنامه معرفت اخلاقی، 5، 1، 1393، 87-106
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
نجفی، حسن، جعفری هرندی، رضا، رهنما، اکبر.(1393) 'تحلیل محتوای بعد اخلاقی اهداف مصوب در کتاب های درسی دورة متوسطه ایران'، دو فصلنامه معرفت اخلاقی، 5(1), pp. 87-106
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
نجفی، حسن، جعفری هرندی، رضا، رهنما، اکبر. تحلیل محتوای بعد اخلاقی اهداف مصوب در کتاب های درسی دورة متوسطه ایران. معرفت اخلاقی، 5, 1393؛ 5(1): 87-106