معرفت اخلاقی، سال پنجم، شماره اول، پیاپی 15، بهار و تابستان 1393، صفحات 87-106

    تحلیل محتوای بعد اخلاقی اهداف مصوب در کتاب های درسی دورة متوسطه ایران

    نوع مقاله: 
    ترویجی
    نویسندگان:
    ✍️ حسن نجفی / دانشجوی کارشناسی ارشد مطالعات برنامه درسی دانشگاه شاهد / hnajafih@yahoo.com
    رضا جعفری هرندی / استادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه قم / rjafarih@gmail.com
    اکبر رهنما / دانشیار گروه علوم تربیتی دانشگاه شاهد / rahnama_akbar43@yahoo.com
    چکیده: 
    این پژوهش، با هدف تحلیل میزان توجه به بعد اخلاقی اهداف مصوب در کتاب های درسی دورة متوسطه ایران به روش توصیفی، از نوع تحلیل محتوا انجام شد. جامعة آماری، کتاب های درسی دورة متوسطه در سال تحصیلی 93- 1392 بود که از میان آنها، 11 جلد کتاب درسی به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار اندازه گیری، چک لیست تحلیل محتوای محقق ساخته بود. عمده ترین یافته های پژوهش بیانگر این است که: 1. کتاب های دورة متوسطه، 347 مرتبه به بُعد اخلاقی اهداف مصوب توجه نموده اند. 2. میزان توجه در کتاب های پایه های اول، دوم، سوم و چهارم دورة متوسطه، به ترتیب 120، 96، 41 و 90 مرتبه می باشد. 3. بیشترین فراوانی مشاهده شده مربوط به کتاب دین و زندگی پایه دوم با 59 مرتبه است. 4. در کتاب های زیست شناسی پایه اول و تاریخ معاصر ایران پایه سوم، توجهی به بُعد اخلاقی اهداف مصوب نشده است. 5. در مجموع، توجه به بعد اخلاقی اهداف مصوب، در کتاب های درسی دورة متوسطه، ضمن نامتناسب بودن با ویژگی های روان شناختی و زیست شناختی دانش آموزان، در حد پایین قرار داشته است.
    Article data in English (انگلیسی)
    متن کامل مقاله: 

     

    شیوه ارجاع به این مقاله: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    نجفی، حسن، جعفری هرندی، رضا، رهنما، اکبر.(1393) تحلیل محتوای بعد اخلاقی اهداف مصوب در کتاب های درسی دورة متوسطه ایران. دو فصلنامه معرفت اخلاقی، 5(1)، 87-106

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    حسن نجفی؛ رضا جعفری هرندی؛ اکبر رهنما."تحلیل محتوای بعد اخلاقی اهداف مصوب در کتاب های درسی دورة متوسطه ایران". دو فصلنامه معرفت اخلاقی، 5، 1، 1393، 87-106

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    نجفی، حسن، جعفری هرندی، رضا، رهنما، اکبر.(1393) 'تحلیل محتوای بعد اخلاقی اهداف مصوب در کتاب های درسی دورة متوسطه ایران'، دو فصلنامه معرفت اخلاقی، 5(1), pp. 87-106

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    نجفی، حسن، جعفری هرندی، رضا، رهنما، اکبر. تحلیل محتوای بعد اخلاقی اهداف مصوب در کتاب های درسی دورة متوسطه ایران. معرفت اخلاقی، 5, 1393؛ 5(1): 87-106