صفحهها:
45-58
تاریخ دریافت: 1394/01/20
تاریخ پذیرش: 1394/05/30
چکیده:
مسئلة «گناه» با سعادت یا شقاوت و سرنوشت انسان رابطه ای تنگاتنگ دارد. از نظر صدرالمتألهین، گناه چیزی جز مخالفت با اوامر و نواهی الهی نیست که مانع از رسیدن انسان به سعادت و کمال می شود. علاوه بر این، او گناه را عملی می داند که موجب ظلمت قلب شده، انسان را به سوی شهوات می کشاند. وی معتقد است عوامل و زمینه های متعدد و مختلفی در وجود انسان و یا در خارج از وجود او، انسان را به سوی گناهان سوق می دهند. از جمله این عوامل حب دنیا، هوا های نفسانی، جهل انسان، قلب، شیطان و تقلید کورکورانه هستند، اما او نقش اصلی در انجام گناهان را به انسان نسبت می دهد؛ زیرا او دارای قدرت اختیار و اراده است. از این رو، انسان مسئول همة گناهان خود است.
Article data in English (انگلیسی)
شیوه ارجاع به این مقاله:
RIS
Mendeley
BibTeX
APA
MLA
HARVARD
VANCOUVER
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
رضا زاده، رضا، شکری، نشمیه.(1393) عوامل پیدایش گناه در نظام اندیشة صدرایی. دو فصلنامه معرفت اخلاقی، 5(2)، 45-58
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
رضا رضا زاده؛ نشمیه شکری."عوامل پیدایش گناه در نظام اندیشة صدرایی". دو فصلنامه معرفت اخلاقی، 5، 2، 1393، 45-58
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
رضا زاده، رضا، شکری، نشمیه.(1393) 'عوامل پیدایش گناه در نظام اندیشة صدرایی'، دو فصلنامه معرفت اخلاقی، 5(2), pp. 45-58
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
رضا زاده، رضا، شکری، نشمیه. عوامل پیدایش گناه در نظام اندیشة صدرایی. معرفت اخلاقی، 5, 1393؛ 5(2): 45-58