صفحهها:
25-46
تاریخ دریافت: 1393/12/06
تاریخ پذیرش: 1394/04/25
چکیده:
در مباحث اخلاق تجاری، انصاف به عنوان مفهومی خاص تر از عدالت مطرح، و موجب اعطای ترجیحات تجاری به کشورهای ضعیف شده است. در این مقاله با طرح پرسش دربارهی ارتباط میان دو مفهوم عدالت و انصاف در بینش اسلامی، سه مفهوم انصاف به مثابه عدالت، برابری و مدارا از هم تفکیک شده اند. بنا بر فرضیهی مقاله، انصاف در تجارت با توجه به معیار ارائه شده در روایات مستلزم سهل گیری و تخفیف در معامله است. بر اساس یافته های مقاله که به روش تحلیلی سامان یافته، انصاف مدارایی در بینش اسلامی، اخص از عدالت و مستلزم نوعی احسان است. احسان مورد نیاز در انصاف به اقتضای ملاک مورد اشاره در روایات (انجام دادن آنچه دوست داریم دیگران در حق ما انجام دهند)، کمتر از حد مواسات و ایثار است. براین اساس انصاف در تعاملات تجاری مستلزم سهل گیری در معامله و اعطای تخفیف در سود به عنوان امری ترجیحی است. این برداشت از انصاف می تواند بر برخی از سیاست گذاری های اقتصادی از جمله تعیین تعرفه های تجاری، قیمت گذاری محصولات و تنظیم بازار اثر بگذارد.
Article data in English (انگلیسی)
شیوه ارجاع به این مقاله:
RIS
Mendeley
BibTeX
APA
MLA
HARVARD
VANCOUVER
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
توکلی، محمدجواد.(1394) مفهوم شناسی انصاف در اخلاق تجاری اسلامی. دو فصلنامه معرفت اخلاقی، 6(1)، 25-46
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
محمدجواد توکلی."مفهوم شناسی انصاف در اخلاق تجاری اسلامی". دو فصلنامه معرفت اخلاقی، 6، 1، 1394، 25-46
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
توکلی، محمدجواد.(1394) 'مفهوم شناسی انصاف در اخلاق تجاری اسلامی'، دو فصلنامه معرفت اخلاقی، 6(1), pp. 25-46
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
توکلی، محمدجواد. مفهوم شناسی انصاف در اخلاق تجاری اسلامی. معرفت اخلاقی، 6, 1394؛ 6(1): 25-46