صفحهها:
63-76
تاریخ دریافت: 1394/04/20
تاریخ پذیرش: 1394/10/15
چکیده:
در زمینهی نسبت اخلاق و فیلم، یکی از پرسش های مهم این است که آیا می توان فیلمی را به واسطهی داشتن قبح اخلاقی، فاقد ارزش زیباشناختی یا دارای ضعف زیباشناختی دانست؟ در پاسخ به این پرسش از زمان افلاطون تاکنون دیدگاه های مختلفی بیان شده است. در میان این دیدگاه ها، «اخلاق گرایی میانه رو»، به عنوان یکی از رویکردهای معاصر، مدعی است که تبیین شایسته تری نسبت به سایر دیدگاه ها دربارهی رابطهی میان اخلاق و هنر ارائه می دهد. این نوشتار با روش اسنادی و تحلیل محتوا، دیدگاه اخلاق گرایی میانه رو را بررسی می کند. نتایج این پژوهش نشان می دهد که مهم ترین نقاط افتراق دیدگاه های افراطی و میانه روی اخلاق گرا در گسترهی پوشش ارزیابی اخلاقی، استفاده از اصولِ «تا آنجاکه» و «از تمام جهات» و قایل بودن به کثرت ارزش هاست. دیدگاه های میانه روی اخلاق گرا نیز در اموری همچون گسترهی پوشش ارزیابی اخلاقی، بهره بردن از قیود «همواره» و «گاهی»، شیوهی استدلال و بهره گیری از مخاطبِ اخلاقاً حساس از یکدیگر متمایز می شوند. بررسی سه دیدگاه میانه رو نشان می دهد که دیدگاه گات، موجه ترین آنها به شمار می رود.
Article data in English (انگلیسی)
شیوه ارجاع به این مقاله:
RIS
Mendeley
BibTeX
APA
MLA
HARVARD
VANCOUVER
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
امین خندقی، جواد.(1394) نسبت قبح اخلاقی با ارزش زیباشناختی فیلم از منظر اخلاق گرایی میانه رو. دو فصلنامه معرفت اخلاقی، 6(1)، 63-76
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
جواد امین خندقی."نسبت قبح اخلاقی با ارزش زیباشناختی فیلم از منظر اخلاق گرایی میانه رو". دو فصلنامه معرفت اخلاقی، 6، 1، 1394، 63-76
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
امین خندقی، جواد.(1394) 'نسبت قبح اخلاقی با ارزش زیباشناختی فیلم از منظر اخلاق گرایی میانه رو'، دو فصلنامه معرفت اخلاقی، 6(1), pp. 63-76
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
امین خندقی، جواد. نسبت قبح اخلاقی با ارزش زیباشناختی فیلم از منظر اخلاق گرایی میانه رو. معرفت اخلاقی، 6, 1394؛ 6(1): 63-76