صفحهها:
5-20
تاریخ دریافت: 1394/09/14
تاریخ پذیرش: 1395/01/18
چکیده:
برخی محققان در اینکه علامه طباطبائی اخلاق را مطلق بداند، روا داشته اند. هدف این مقاله، اثبات اطلاق اخلاق بنا بر آثار علامه است. در این راستا به توصیف مفاهیم اخلاقی الزامی و ارزشی و تحلیل فلسفی آنها پرداخته ایم. در حیطه مفاهیم الزامی، نشان خواهیم داد که الزامات اخلاقی در عین اعتباری بودن، مبتنی بر واقعیات اند و ظرفیت تأمین اطلاق و جاودانگی اخلاق را دارند. در قلمرو مفاهیم ارزشی، ضمن اشاره به دو تعریف علامه از حسن و قبح، مشخص کرده ایم که یکی از آنها خارج از قلمرو حکمت عملی است و لذا بحث دربارة آن برای اثبات یا رد اطلاق، بی فایده است. تعریف دیگر که ملائمت و منافرت با غایت مقصوده است، مبین رابطة فلسفی ضرورت بالقیاس و مستلزم اطلاق اخلاق می باشد.
Article data in English (انگلیسی)
شیوه ارجاع به این مقاله:
RIS
Mendeley
BibTeX
APA
MLA
HARVARD
VANCOUVER
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
بهجتی اردکانی، سلمان، میرسپاه، اکبر.(1394) اطلاقگرایی اخلاقی از دیدگاه علامه طباطبائی. دو فصلنامه معرفت اخلاقی، 6(2)، 5-20
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
سلمان بهجتی اردکانی؛ اکبر میرسپاه."اطلاقگرایی اخلاقی از دیدگاه علامه طباطبائی". دو فصلنامه معرفت اخلاقی، 6، 2، 1394، 5-20
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
بهجتی اردکانی، سلمان، میرسپاه، اکبر.(1394) 'اطلاقگرایی اخلاقی از دیدگاه علامه طباطبائی'، دو فصلنامه معرفت اخلاقی، 6(2), pp. 5-20
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
بهجتی اردکانی، سلمان، میرسپاه، اکبر. اطلاقگرایی اخلاقی از دیدگاه علامه طباطبائی. معرفت اخلاقی، 6, 1394؛ 6(2): 5-20