صفحهها:
23-40
تاریخ دریافت: 1395/07/09
تاریخ پذیرش: 1395/11/30
چکیده:
از بین مکاتب اخلاقی مبناگرا، برخی مکاتب معتقدند که گزاره های پایه در استدلال های اخلاقی، گزاره هایی بدیهی هستند. میان کسانی که گزاره های پایه اخلاقی را بدیهی می دانند، این اختلاف نظر وجود دارد که برخی، گزاره های پایه بدیهی را اموری اخلاقی می دانند و برخی، این گزاره ها را امور غیراخلاقی قلمداد می کنند. چگونگی تبیین بداهت گزاره های پایه اخلاقی در بین اندیشمندان معرکه آراء است. برخی جانب شهود را در این حوزه گرفته اند. برخی چون کانت، آنها را مدرَک پیشینی عقل عملی دانسته اند. برخی صرف تصور موضوع و محمول را برای حکم به بداهت آن کافی دانسته اند. برخی دیگر، با تبیین عقلانی بداهت آن را نشان داده اند. همچنین در این مورد، دو حوزه ارزش و الزام، نزد فیلسوفان اخلاقی بهره یکسانی ندارند. برخی، صرفاً حوزه ارزش را دارای گزاره های پایه بدیهی می دانند. برخی این شأن را تنها برای الزامات اخلاقی قائلند. برخی دیگر نیز، در هر دو حوزه به یکسان عمل کرده اند. در این نوشتار سعی شده تا مهمترین نظریات بداهت گرا در فرااخلاق، از جهت توجیه گزاره های اخلاقی مورد تحلیل و بررسی قرار گیرند.
Article data in English (انگلیسی)
شیوه ارجاع به این مقاله:
RIS
Mendeley
BibTeX
APA
MLA
HARVARD
VANCOUVER
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
احمدی امین، علی.(1395) توجیه بر مبنای بدیهیات (بدیهیات اخلاقی و غیر اخلاقی). دو فصلنامه معرفت اخلاقی، 7(1)، 23-40
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
علی احمدی امین."توجیه بر مبنای بدیهیات (بدیهیات اخلاقی و غیر اخلاقی)". دو فصلنامه معرفت اخلاقی، 7، 1، 1395، 23-40
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
احمدی امین، علی.(1395) 'توجیه بر مبنای بدیهیات (بدیهیات اخلاقی و غیر اخلاقی)'، دو فصلنامه معرفت اخلاقی، 7(1), pp. 23-40
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
احمدی امین، علی. توجیه بر مبنای بدیهیات (بدیهیات اخلاقی و غیر اخلاقی). معرفت اخلاقی، 7, 1395؛ 7(1): 23-40