صفحهها:
115-131
تاریخ دریافت: 1395/04/29
تاریخ پذیرش: 1395/10/23
چکیده:
تربیت اخلاقی یکی از مهم ترین مسائل آموزشی و تربیتی می باشد. دستیابی به این هدف، نیازمند نقشه ای است که در ادبیات علوم تربیتی، به آن «برنامه درسی» می گویند. این طرح و نقشه، زمانی می تواند آن نهاد را به اهداف مطلوب خود برساند که مبتنی بر رویکرد برآمده از اصول، شیوه ها و چشم اندازهای حاکم بر فرهنگ آن کشور باشد. این مقاله، به بررسی رویکرد حاکم بر برنامه درسی تربیت اخلاقی در چند کشور جهان و ایران پرداخته است. روش پژوهش توصیفی- تحلیلی است. به طورکلی در نظام تعلیم و تربیت رسمی و عمومی ایران، گرایش به اخلاق فضیلت وجود دارد.این رویکرد در چارچوب کتاب های درسی، تربیت اخلاقی را به یک جریان ضعیف و کم اثر تبدیل می کند. رویکرد مزبور یک نوع فروکاهش تربیت اخلاقی، به اطلاع رسانی اخلاقی است. درحالی که در کشورهای دیگر، تربیت اخلاقی ناظر بر اخلاق شهروندی است و بیشتر به آماده سازی جوانان برای نقش ها و مسئولیت خود به عنوان شهروندان می پردازد.
Article data in English (انگلیسی)
شیوه ارجاع به این مقاله:
RIS
Mendeley
BibTeX
APA
MLA
HARVARD
VANCOUVER
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
شریفی دروازه، مریم، میرشاه جعفری، سیدابراهیم.(1395) بررسی برنامه درسی تربیت اخلاقی در چند کشور جهان و کشور ایران. دو فصلنامه معرفت اخلاقی، 7(1)، 115-131
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
مریم شریفی دروازه؛ سیدابراهیم میرشاه جعفری."بررسی برنامه درسی تربیت اخلاقی در چند کشور جهان و کشور ایران". دو فصلنامه معرفت اخلاقی، 7، 1، 1395، 115-131
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
شریفی دروازه، مریم، میرشاه جعفری، سیدابراهیم.(1395) 'بررسی برنامه درسی تربیت اخلاقی در چند کشور جهان و کشور ایران'، دو فصلنامه معرفت اخلاقی، 7(1), pp. 115-131
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
شریفی دروازه، مریم، میرشاه جعفری، سیدابراهیم. بررسی برنامه درسی تربیت اخلاقی در چند کشور جهان و کشور ایران. معرفت اخلاقی، 7, 1395؛ 7(1): 115-131