صفحهها:
53-71
تاریخ دریافت: 1396/12/23
تاریخ پذیرش: 1397/06/04
چکیده:
برای ترسیم یک نظام اخلاقی، به مبانی مختلف و مستحکمی نیاز است. یکی از مهم ترین مبانی در ارائه یک نظام اخلاق، مبانی جهان شناختی است که نگاه اندیشمندان به عوالم هستی و اصول حاکم بر آن را بازتاب می کند. سیدمرتضی، از اندیشمندان بنام شیعه در اندیشه های کلامی خود، نگرشی به جهان هستی دارد که در نتیجه منجر به تقسیم عوالم وجود، به عوالم پیش از دنیا، عالم دنیا و عوالم پس از دنیا شده است. این نوشتار، به تشریح و تحلیل این نگرش و تأثیر آن در اخلاق پرداخته و به نتایجی همچون انگیزش اخلاقی با توجه به اعتقاد به عوالم پسینی دنیا و ثواب و عقاب اخروی، معناداری اخلاق با توجه به انکار عالم ذر پیش از دنیا و توجیه چرایی زیست اخلاقی، در اثر اعتقاد به ناظمی مدبر و صاحب قوانین در دنیا رسیده است.
Article data in English (انگلیسی)
شیوه ارجاع به این مقاله:
RIS
Mendeley
BibTeX
APA
MLA
HARVARD
VANCOUVER
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
پاشائی، وحید.(1397) مبانی جهانشناختی اخلاق در اندیشه کلامی سیدمرتضی. دو فصلنامه معرفت اخلاقی، 9(2)، 53-71
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
وحید پاشائی."مبانی جهانشناختی اخلاق در اندیشه کلامی سیدمرتضی". دو فصلنامه معرفت اخلاقی، 9، 2، 1397، 53-71
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
پاشائی، وحید.(1397) 'مبانی جهانشناختی اخلاق در اندیشه کلامی سیدمرتضی'، دو فصلنامه معرفت اخلاقی، 9(2), pp. 53-71
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
پاشائی، وحید. مبانی جهانشناختی اخلاق در اندیشه کلامی سیدمرتضی. معرفت اخلاقی، 9, 1397؛ 9(2): 53-71