هدف این پژوهش، تحلیل محتوای کتاب های هدیه های آسمانی پایه های چهارم، پنجم و ششم ابتدایی، از لحاظ میزان توجه به مؤلفه های تربیت اخلاقی می باشد. در این پژوهش، از روش تحلیل محتوای کیفی ـ قیاسی برای مشخص کردن مؤلفه های تربیت اخلاقی و سپس، میزان توجه به این مؤلفه ها در کتاب های هدیه های آسمانی دورة دوم ابتدایی استفاده شده است. بدین منظور، واحد تحلیل تمامی متون، تصاویر و فعالیت ها می باشد. ابزار تحلیل محتوا، چک لیست تحلیل محتوای محقق ساخته، با توجه به مرحله اول پژوهش بود. روایی ابزار پژوهش، با توجه به صاحب نظران این حوزه به دست آمد. همچنین، پایایی ابزار به وسیلة فرمول ویلیام اسکات محاسبه که ضریب توافق 86/0 را نشان داد. یافته ها حاکی از این است که به طور نامتعادل به این مؤلفه ها در کتاب های پایه های مذکور پرداخته شده است. آموزش همکاری و راهکارهای حفظ دوستی، دارای بیشترین فراوانی و آموزش به کارگیری معیارهای عقلانی و دینی در ارزیابی و توانایی تصمیم گیری، در موقعیت های اخلاقی دارای کمترین فراوانی می باشد. بنابراین، لزوم توجه متوازن به این مؤلفه ها در کتاب های هدیه های آسمانی ضرورت دارد.
میثم غلام پور؛ عباس قاسمیان؛ مجیب الرحمن رضائی؛ امید پورمند."تحلیل محتوای کتب هدیههای آسمانی دوره دوم ابتدایی بر اساس مؤلفههای تربیت اخلاقی". دو فصلنامه معرفت اخلاقی، 10، 1، 1398، 83-93
غلام پور، میثم، قاسمیان، عباس، رضائی، مجیب الرحمن، پورمند، امید.(1398) 'تحلیل محتوای کتب هدیههای آسمانی دوره دوم ابتدایی بر اساس مؤلفههای تربیت اخلاقی'، دو فصلنامه معرفت اخلاقی، 10(1), pp. 83-93