صفحهها:
171-194
تاریخ دریافت: 1388/03/03
تاریخ پذیرش: 1388/05/20
چکیده:
عصر کنونی، عصر بحران ها و چالش های بنیان افکن است. بشر امروز برای رسیدن به تعادل روانی و موفقیت در روابط فردی و اجتماعی چاره ای جز روی آوری، به اخلاق و تربیت اخلاقی ندارد. امروزه رویکرد اخلاقی به منزلهی یکی از مهم ترین رویکردها در قلمرو برنامه ریزی درسی به شمار می رود. در این رویکرد، برنامه های درسی ابزاری مؤثر در رشد و توسعهی فضایل اخلاقی و مهارت های اجتماعی در فراگیران است و آنان را برای برخورد مناسب با مسائل و موضوعات جدید آماده می سازد. هدف این مقاله، بررسی رویکردهای اخلاقی و ارائهی عناصر اصلی دیدگاه اخلاق مدار در برنامهی درسی است.
باید آموزش اخلاق به منزلهی یک درس در برنامه درسی یا در ارتباط با دروس دیگر توسط دست اندرکاران تربیتی، به ویژه معلمان، مورد توجه قرار گیرد. برای تربیت اخلاقی می توان سه بعد شناختی، عاطفی و عملی در نظر گرفت. در این ابعاد، توانایی ها و قابلیت هایی از حیث دانش، گرایش و عمل در فرد پدید می آید.
Article data in English (انگلیسی)
شیوه ارجاع به این مقاله:
RIS
Mendeley
BibTeX
APA
MLA
HARVARD
VANCOUVER
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
میرشاه جعفری، سیدابراهیم، کلباسی، افسانه.(1388) دیدگاه برنامه درسی اخلاقمدار با تکیه بر پرورش منش. دو فصلنامه معرفت اخلاقی، 1(1)، 171-194
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
سیدابراهیم میرشاه جعفری؛ افسانه کلباسی."دیدگاه برنامه درسی اخلاقمدار با تکیه بر پرورش منش". دو فصلنامه معرفت اخلاقی، 1، 1، 1388، 171-194
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
میرشاه جعفری، سیدابراهیم، کلباسی، افسانه.(1388) 'دیدگاه برنامه درسی اخلاقمدار با تکیه بر پرورش منش'، دو فصلنامه معرفت اخلاقی، 1(1), pp. 171-194
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
میرشاه جعفری، سیدابراهیم، کلباسی، افسانه. دیدگاه برنامه درسی اخلاقمدار با تکیه بر پرورش منش. معرفت اخلاقی، 1, 1388؛ 1(1): 171-194