معرفت اخلاقی، سال اول، شماره اول، پیاپی 1، زمستان 1388، صفحات 171-194

    دیدگاه برنامه درسی اخلاق‌مدار با تکیه بر پرورش منش

    نوع مقاله: 
    ترویجی
    نویسندگان:
    سیدابراهیم میرشاه جعفری / عضو هیئت علمی گروه علوم تربیتی دانشگاه اصفهان / jafari@edu.ui.ac.ir
    افسانه کلباسی / دانشجوی دکترای برنامه ریزی درسی دانشکده علوم تربیتی دانشگاه اصفهان / Afkalbasi@Yahoo.com
    چکیده: 
    عصر کنونی، عصر بحران ها و چالش های بنیان افکن است. بشر امروز برای رسیدن به تعادل روانی و موفقیت در روابط فردی و اجتماعی چاره ای جز روی آوری، به اخلاق و تربیت اخلاقی ندارد. امروزه رویکرد اخلاقی به منزله‌ی یکی از مهم ترین رویکردها در قلمرو برنامه ریزی درسی به شمار می رود. در این رویکرد، برنامه های درسی ابزاری مؤثر در رشد و توسعه‌ی فضایل اخلاقی و مهارت های اجتماعی در فراگیران است و آنان را برای برخورد مناسب با مسائل و موضوعات جدید آماده می سازد. هدف این مقاله، بررسی رویکردهای اخلاقی و ارائه‌ی عناصر اصلی دیدگاه اخلاق مدار در برنامه‌ی درسی است. باید آموزش اخلاق به منزله‌ی یک درس در برنامه درسی یا در ارتباط با دروس دیگر توسط دست اندرکاران تربیتی، به ویژه معلمان، مورد توجه قرار گیرد. برای تربیت اخلاقی می توان سه بعد شناختی، عاطفی و عملی در نظر گرفت. در این ابعاد، توانایی ها و قابلیت هایی از حیث دانش، گرایش و عمل در فرد پدید می آید.
    Article data in English (انگلیسی)
    شیوه ارجاع به این مقاله: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    میرشاه جعفری، سیدابراهیم، کلباسی، افسانه.(1388) دیدگاه برنامه درسی اخلاق‌مدار با تکیه بر پرورش منش. دو فصلنامه معرفت اخلاقی، 1(1)، 171-194

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    سیدابراهیم میرشاه جعفری؛ افسانه کلباسی."دیدگاه برنامه درسی اخلاق‌مدار با تکیه بر پرورش منش". دو فصلنامه معرفت اخلاقی، 1، 1، 1388، 171-194

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    میرشاه جعفری، سیدابراهیم، کلباسی، افسانه.(1388) 'دیدگاه برنامه درسی اخلاق‌مدار با تکیه بر پرورش منش'، دو فصلنامه معرفت اخلاقی، 1(1), pp. 171-194

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    میرشاه جعفری، سیدابراهیم، کلباسی، افسانه. دیدگاه برنامه درسی اخلاق‌مدار با تکیه بر پرورش منش. معرفت اخلاقی، 1, 1388؛ 1(1): 171-194