صفحهها:
35-50
تاریخ دریافت: 1399/02/17
تاریخ پذیرش: 1399/07/10
چکیده:
این پژوهش، با هدف بررسی مبانی انسان شناختی و اهداف تربیت اخلاقی، از دیدگاه علامه طباطبائی با تأکید بر تفسیر المیزان و با روش توصیفی ـ تحلیلی انجام شده است. نتایج پژوهش نشان می دهد که علامه طباطبائی ضمن اشاره به دو ساحت جسمانی و روحانی، «روح» را مبدأ حیات انسان می داند. مفطور بودن به فطرت الهی، عقل، کمال جویی و حد یقف نداشتن آن، تفاوت در قابلیت های فردی، اجتماع گرایی، اختیار و اراده، سعادت و رجوع الی الله و غیره، از جمله مبانی انسان شناسی هستند که در دیدگاه علامه مورد توجه قرار گرفته است. علامه طباطبائی، هدف غایی تربیت اخلاقی را رسیدن به مقام قرب الهی دانسته و درک وابستگی تام انسان به خداوند و مرآتیت (حیثیت آینه بودن) ماسوی الله، مقدمه قرار دادن دنیا برای آخرت، تبعیت از حق در گفتار و رفتار، دوری از صفات رذیله، تشخیص جایگاه خود در همهی امور، تسخیر محیط و استفاده از امکانات مادی، تصدیق عملی یوم الدین و عدم وثوق به عمل خود را نیز به عنوان اهداف میانی و مقدمات نیل به قرب الهی معرفی کرده است.
Article data in English (انگلیسی)
شیوه ارجاع به این مقاله:
RIS
Mendeley
BibTeX
APA
MLA
HARVARD
VANCOUVER
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
امیر رستمی بناب، طه، موسوی نسب، سیدمحمدرضا.(1399) مبانی انسانشناختی و اهداف تربیت اخلاقی از دیدگاه علامه طباطبائی در تفسیر المیزان. دو فصلنامه معرفت اخلاقی، 11(2)، 35-50
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
طه امیر رستمی بناب؛ سیدمحمدرضا موسوی نسب."مبانی انسانشناختی و اهداف تربیت اخلاقی از دیدگاه علامه طباطبائی در تفسیر المیزان". دو فصلنامه معرفت اخلاقی، 11، 2، 1399، 35-50
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
امیر رستمی بناب، طه، موسوی نسب، سیدمحمدرضا.(1399) 'مبانی انسانشناختی و اهداف تربیت اخلاقی از دیدگاه علامه طباطبائی در تفسیر المیزان'، دو فصلنامه معرفت اخلاقی، 11(2), pp. 35-50
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
امیر رستمی بناب، طه، موسوی نسب، سیدمحمدرضا. مبانی انسانشناختی و اهداف تربیت اخلاقی از دیدگاه علامه طباطبائی در تفسیر المیزان. معرفت اخلاقی، 11, 1399؛ 11(2): 35-50