معرفت اخلاقی، سال اول، شماره چهارم، پیاپی 4، پاییز 1389، صفحات 5-20

    حسن و قبح از دیدگاه آخوند خراسانی

    نوع مقاله: 
    ترویجی
    نویسندگان:
    محمد حسین نصیری / دانشجوی دکتری اخلاق و عرفان / mnasiriamoli@yahoo.com
    چکیده: 
    مسئلة حسن و قبح، در یونان باستان قبل از اسلام مطرح بوده، و در میان متکلمان اسلامی رشد یافته است. در این میان، اصولی معروف، ملامحمد کاظم آخوند خراسانی نظریة سازگاری و ناسازگاری با قوة عاقله را دربارة حسن و قبح عقلی ارائه کرده است. در این دیدگاه در بخش معناشناسی، اختلاف در سعه و ضیق وجودی موجب آثار خیر و شر، و آن هم سبب سازگاری و ناسازگاری با قوه عاقله می شود که مدح و ذم فاعل را فراهم می آورد. رویکرد هستی شناسی در این معنا بسیار قوی است؛ زیرا جهت کمال و نقص وجودی افعال را در ادراک ملایمت و ناملایمت دخیل می داند. همچنین با مطلق گرایی در قضایای اخلاقی هماهنگی تام دارد. از جنبة معرفت شناسانه، بر مبنای واقع گرایی در قضایای اخلاقی، معرفت حسن و قبح توسط عقل امکان پذیر شمرده می شود؛ زیرا از راه سازگاری و ناسازگاری با قوة عاقله، عقلی بودن ارزش ها اثبات، و در پی آن حسن و قبح افعال درک، و ضرورتاً موجب مدح و ذم فاعل مختار می شود. این مسئله در برابر مشهوری دانستن قضایای اخلاقی است که برای حسن و قبح، واقعیتی جز شهرت و تطابق آرای عقلا قائل نیست.
    Article data in English (انگلیسی)
    شیوه ارجاع به این مقاله: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    نصیری، محمد حسین.(1389) حسن و قبح از دیدگاه آخوند خراسانی. دو فصلنامه معرفت اخلاقی، 1(4)، 5-20

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    محمد حسین نصیری."حسن و قبح از دیدگاه آخوند خراسانی". دو فصلنامه معرفت اخلاقی، 1، 4، 1389، 5-20

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    نصیری، محمد حسین.(1389) 'حسن و قبح از دیدگاه آخوند خراسانی'، دو فصلنامه معرفت اخلاقی، 1(4), pp. 5-20

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    نصیری، محمد حسین. حسن و قبح از دیدگاه آخوند خراسانی. معرفت اخلاقی، 1, 1389؛ 1(4): 5-20