انسان تربیت یافتة اخلاقی، فردی است که ضمن کنترل بر عواطف خود، آنها را در مسیر رضایت الهی ایجاد و ابراز می کند. ازاین رو، باید عواطف پسندیده، به وسیلة روش هایی در جان متربی، ایجاد و در ادامه، تثبیت و تقویت شود و در صورت وجود عواطف ناپسند در انسان، اصلاح و به نوعی نابود شود. اگر مربی در مسیر برطرف کردن خصلت های ناپسند اخلاقی در بُعد عاطفی موفق باشد، ولی نتواند عواطف پسندیدة اخلاقی را جایگزین آنها کند متربی دچار خلأ روحی می شود و از کمال و سعادت اخلاقی باز می ماند. ازاین رو، می توان به اهمیت روش های ایجادی تربیت اخلاقی در بعد عاطفی پی برد. هدف این مقاله، استخراج روش های ایجادی تربیت اخلاقی در بعد عاطفی، با تکیه بر آثار آیت الله مصباح یزدی می باشد. روش تحقیق، توصیفی- تحلیلی اسنادی و با مراجعه به یادداشت ها، تألیف ها و سخنرانیهای استاد صورت گرفته است. این تحقیق نشان می دهد که برای ایجاد عواطف ممدوح در تربیت اخلاقی، می توان از روش های تقویت دل، آگاهی بخشی، ارائة الگوی عاطفی پسندیده، ترغیب، محبت و مهرورزی، معاشرت نیکو، تلقین، تکرار و ذکر بهره گرفت.
دهقان کلور، محمد صادق، عالم زاده نوری، محمد.(1400) روشهای ایجادی تربیت اخلاقی در بعد عاطفی؛ با تکیه بر آثار آیتالله مصباح یزدی (ره). دو فصلنامه معرفت اخلاقی، 12(2)، 49-66
محمد صادق دهقان کلور؛ محمد عالم زاده نوری."روشهای ایجادی تربیت اخلاقی در بعد عاطفی؛ با تکیه بر آثار آیتالله مصباح یزدی (ره)". دو فصلنامه معرفت اخلاقی، 12، 2، 1400، 49-66
دهقان کلور، محمد صادق، عالم زاده نوری، محمد.(1400) 'روشهای ایجادی تربیت اخلاقی در بعد عاطفی؛ با تکیه بر آثار آیتالله مصباح یزدی (ره)'، دو فصلنامه معرفت اخلاقی، 12(2), pp. 49-66
دهقان کلور، محمد صادق، عالم زاده نوری، محمد. روشهای ایجادی تربیت اخلاقی در بعد عاطفی؛ با تکیه بر آثار آیتالله مصباح یزدی (ره). معرفت اخلاقی، 12, 1400؛ 12(2): 49-66