با توجه به اهمیت ارزش های اخلاقی در جوامع انسانی و نقش بسزایی که در تکامل و سعادت بشر دارند، استفاده از آنها در محتوای کتاب های درسی علوم انسانی، ازجمله کتاب های درسی «عربی» ضروری است. پژوهش حاضر سعی دارد با روش «تحلیل محتوای کمّی» و با استفاده از شیوه ویلیام رومی به بررسی ارزش های اخلاقی در محتوای کتاب های درسی عربی دوره متوسطه اول، به منظور تعیین میزان ضرایب درگیری فراگیران با محتوای این کتب بپردازد. نتایج پژوهش حاکی از آن است که ضریب درگیری دانش آموزان با متن کتاب عربی پایه هفتم براساس میزان برخورداری از ارزش های اخلاقی در حد نسبتاً قبول (62/0=ISI)، ولی در تمرین های آن بسیار ضعیف (0=ISI)است. در عربی پایه هشتم، ضریب درگیری دانش آموزان با متن، غیرفعال (15/0=ISI)، ولی در تمرین های آن فعال و پویا (80/1=ISI) است. ضریب درگیری با متن عربی پایه نهم غیرفعال (2/0ISI=)، اما در تمرین های آن بیش از حد استاندارد (66/3=ISI) گزارش گردیده است. در مجموع، میزان ضریب درگیری دانش آموزان با محتوای کل کتاب عربی پایه نهم (86/3ISI=) است که بیش از همان ضریب در محتوای کتاب عربی پایه هفتم (86/0ISI=) و پایه هشتم (96/1ISI=) است.
عظیمی، امیراحمد، مزیدی، محمد.(1401) بررسی ارزشهای اخلاقی در محتوای کتابهای درسی «عربی» متوسطه اول براساس روش ویلیام رومی. دو فصلنامه معرفت اخلاقی، 13(2)، 65-78
امیراحمد عظیمی؛ محمد مزیدی."بررسی ارزشهای اخلاقی در محتوای کتابهای درسی «عربی» متوسطه اول براساس روش ویلیام رومی". دو فصلنامه معرفت اخلاقی، 13، 2، 1401، 65-78
عظیمی، امیراحمد، مزیدی، محمد.(1401) 'بررسی ارزشهای اخلاقی در محتوای کتابهای درسی «عربی» متوسطه اول براساس روش ویلیام رومی'، دو فصلنامه معرفت اخلاقی، 13(2), pp. 65-78
عظیمی، امیراحمد، مزیدی، محمد. بررسی ارزشهای اخلاقی در محتوای کتابهای درسی «عربی» متوسطه اول براساس روش ویلیام رومی. معرفت اخلاقی، 13, 1401؛ 13(2): 65-78