صفحهها:
45-64
تاریخ دریافت: 1389/07/22
تاریخ پذیرش: 1389/12/12
چکیده:
سعادت دنیا و آخرت انسان در گروه تزکیه نفس می باشد که در اصطلاح از آن به «تربیت اخلاقی»، یاد می شود. در این مسئله، یافتن روش ها و تنظیم آنها امری ضروری است. در این مقاله، سعی شده است الگویی برای روش های تربیت اخلاقی ارائه شود. روش ها بر اساس حقیقت شکل گیری عمل، و همراه با نظم منطقی و عملیاتی و با در نظر گرفتن درجات مختلف مردم و توان آنها تنظیم می شوند. و با توجه به اینکه عمل اختیاری بر سه امر بینش، گرایش و قدرت تصمیم گیری و عمل مبتنی می باشد، روش ها از این جهت به سه دسته تقسیم می شوند. از یک سو، عوامل مؤثر در تربیت اخلاقی به عوامل زمینه ساز، ایجابی و رفع موانع تقسیم می شوند. و در نتیجه، از این جهت هم روش ها به سه دسته دیگر تقسیم می شوند و همچنین با توجه درجات مختلف مردم حداقل سه درجه در نظر گرفته شده و روش ها از این جهت نیز به سه دسته دیگر تقسیم خواهند شد. از مجموعه این مقدمات و حاصل ضرب دسته بندی های یاد شده، الگوئی با بیست و نه دسته از روش ها به دست می آید. ویژگی های این الگو دارد، عبارتند از: عمومیت، نظم منطقی، تأکید بر بعد شناخت، و تشکیکی و طولی بودن روش ها.
Article data in English (انگلیسی)
شیوه ارجاع به این مقاله:
RIS
Mendeley
BibTeX
APA
MLA
HARVARD
VANCOUVER
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
فقیهی، سیداحمد.(1389) طراحی الگوی دستهبندی روشهای تربیت اخلاقی / سیداحمد فقیهی. دو فصلنامه معرفت اخلاقی، 2(1)، 45-64
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
سیداحمد فقیهی."طراحی الگوی دستهبندی روشهای تربیت اخلاقی / سیداحمد فقیهی". دو فصلنامه معرفت اخلاقی، 2، 1، 1389، 45-64
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
فقیهی، سیداحمد.(1389) 'طراحی الگوی دستهبندی روشهای تربیت اخلاقی / سیداحمد فقیهی'، دو فصلنامه معرفت اخلاقی، 2(1), pp. 45-64
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
فقیهی، سیداحمد. طراحی الگوی دستهبندی روشهای تربیت اخلاقی / سیداحمد فقیهی. معرفت اخلاقی، 2, 1389؛ 2(1): 45-64