معرفت اخلاقی، سال دوم، شماره اول، پیاپی 5، زمستان 1389، صفحات 65-94

    راهبرد تربیت اخلاقی (استراتژی تحول اخلاقی و معنوی)

    نوع مقاله: 
    ترویجی
    نویسندگان:
    محمد عالم زاده نوری / دانش آموخته حوزة علمیه و مدیر گروه اخلاق پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی / mhnoori@gmail.com
    چکیده: 
    از آنجایی که تربیت انسان و ایجاد هر گونه تحول در جان او، نیازمند تمرکز ذهنی و روانی است، شایسته است این تمرکز ذهنی و روانی صرف موضوعی شود که تأثیر بیشتری در شخصیت انسان دارد تا بدین ترتیب، فعالیت های تربیتی،بهینه و بهره ورانه گردد. در پاسخ به این سؤال که «موضوع این تمرکز چه چیزی باید باشد؟» رویکردهای تربیتی فراوانی پدید آمده است: برخی از این رویکردها عبارتند از: اخلاق فتوت و آیین جوانمردی، مهرورزی و محبت، اخلاق دعایی مناجاتی، معرفت الله، کرامت نفس، خودشناسی، اعتدال نفس، اراده، عمل، ولایت و محبت اهل بیت و توسل و... در منابع دینی، مستندات فراوانی برای این موضوعات می توان یافت که در نگاه اولی با هم قابل جمع نیستند. برای حل این موضوع دست کم پنج پیشنهاد می توان عرضه کرد: انکار اصل ضرورت تمرکز؛ تنوع راهبرد به تنوع روحیات متربی؛ تنوع راهبرد بر حسب اصناف شخصیتی؛ راهبرد منازلی مرحله به مرحله و راهبرد تکثرگرای پازلی.
    Article data in English (انگلیسی)
    متن کامل مقاله: 

     

     

    شیوه ارجاع به این مقاله: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    عالم زاده نوری، محمد.(1389) راهبرد تربیت اخلاقی (استراتژی تحول اخلاقی و معنوی). دو فصلنامه معرفت اخلاقی، 2(1)، 65-94

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    محمد عالم زاده نوری."راهبرد تربیت اخلاقی (استراتژی تحول اخلاقی و معنوی)". دو فصلنامه معرفت اخلاقی، 2، 1، 1389، 65-94

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    عالم زاده نوری، محمد.(1389) 'راهبرد تربیت اخلاقی (استراتژی تحول اخلاقی و معنوی)'، دو فصلنامه معرفت اخلاقی، 2(1), pp. 65-94

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    عالم زاده نوری، محمد. راهبرد تربیت اخلاقی (استراتژی تحول اخلاقی و معنوی). معرفت اخلاقی، 2, 1389؛ 2(1): 65-94