معرفت اخلاقی، سال شانزدهم، شماره دوم، پیاپی 38، پاییز و زمستان 1404، صفحات -

    جایگاه حسن و قبح و مبانی و اصول مکتب شهودگرایی در قانونگذاری با تأکید بر دیدگاه دیوید راس

    نوع مقاله: 
    ترویجی
    نویسندگان:
    doi 10.22034/marefateakhlagi.2025.5001728
    چکیده: 
    شهودگرایان ، معتقد به شهود بدیهی در مبادی معرفت اخلاقی با وجود اختلاف در مصادیق و ویژگی¬های آن هستند . دیوید راس، شهودگرایی اخلاقی در قرن بیستم را به اوج خود رسانید. راس با "استدلال استقرای شهودی"انسانی که به بلوغ فکری کافی رسیده است،"اصول وظایف در نظر اول"را مبـادی بـدیهیِّ معرفت اخلاقی می¬داند. او در تعارض در مقام عمل میان دو وظیفه در نظر نخست، وظیفه¬ای را که با توجه به مجموعه شرایط درست است، وظیفه واقعی می¬داند. با تسامح در پذیرش استقرای شهودی، این شهود شخصی بوده و قابل تعمیم نمی¬باشد. همچنین ایشان راه¬حلّی منطقی برای حلِّ اختلافات و تعارض شهودها ارائه نداده است. در بحث قانونگذاری نیز به مباحثی مانند نقش آداب و رسوم پرداخته و انگیزه اطاعت از قانون را حاصل سه وظیفه حق¬شناسی، وفادارای و نیکوکاری دانسته است. می¬توان گفت با اشکالاتی مانند عدم شفّافیّت ملاک در بلوغ فکری، ابهام نقش وظایف سه-گانه در اطاعت از قانون، نسبیّت و شخصی و غیرقابل تعمیم بودن شهود و عدم امکان جمع میان شهودها و یا ترجیح یکی بر دیگری در قانونگذاری و امکان استدلال به شهودِ شخصی برای جواز اموری مانند عقاب بلابیان یا تکلیف بمالایطاق، اصول اخلاقی ایشان را نمی¬توان مبنایی برای قانونگذاری قرار داد.
    Article data in English (انگلیسی)
    Title: 
    The position of good and bad and the foundations and principles of the intuitionism school in legislation with an emphasis on David Ross's point of view
    Abstract: 
    Abstract: Intuitionists believe in self-evident intuition in the foundations of moral knowledge despite differences in its examples and characteristics. David Ross brought moral intuitionism to its peak in the 20th century. Ross with "intuitive inductive reasoning", a person who has reached sufficient intellectual maturity, considers the "principles of duties in the first view" as the self-evident principles of moral knowledge. In the conflict between two duties, he considers the duty that is correct according to the set of conditions to be the real duty. He has not provided a logical solution to resolve the differences and conflicts of intuitions. In the discussion of legislation, he has considered the motivation to obey the law as the result of the three duties of fidelity, gratitude and beneficence. It can be said that with problems such as the lack of transparency of the criterion in intellectual maturity, the ambiguity of the role of the three duties in obeying the law, relativity, the impossibility of combining intuitions or preferring one over the other, the possibility of reasoning to personal intuition for the permission of Such as punishing the offender without assigning a duty or duty to a task that cannot be done, his moral principles cannot be used as a basis for legislation
    شیوه ارجاع به این مقاله: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    صادقی منش، غلامرضا، جوان آراسته، حسین، مشهدی، علی.(1404) جایگاه حسن و قبح و مبانی و اصول مکتب شهودگرایی در قانونگذاری با تأکید بر دیدگاه دیوید راس. دو فصلنامه معرفت اخلاقی، 16(2)، - https://doi.org/10.22034/marefateakhlagi.2025.5001728

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    غلامرضا صادقی منش؛ حسین جوان آراسته؛ علی مشهدی."جایگاه حسن و قبح و مبانی و اصول مکتب شهودگرایی در قانونگذاری با تأکید بر دیدگاه دیوید راس". دو فصلنامه معرفت اخلاقی، 16، 2، 1404، -

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    صادقی منش، غلامرضا، جوان آراسته، حسین، مشهدی، علی.(1404) 'جایگاه حسن و قبح و مبانی و اصول مکتب شهودگرایی در قانونگذاری با تأکید بر دیدگاه دیوید راس'، دو فصلنامه معرفت اخلاقی، 16(2), pp. -

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    صادقی منش، غلامرضا، جوان آراسته، حسین، مشهدی، علی. جایگاه حسن و قبح و مبانی و اصول مکتب شهودگرایی در قانونگذاری با تأکید بر دیدگاه دیوید راس. معرفت اخلاقی، 16, 1404؛ 16(2): -