معرفت اخلاقی، سال دوم، شماره دوم، پیاپی 6، بهار 1390، صفحات 53-68

    تربیت اخلاقی؛ بررسی تطبیقی دیدگاه خواجه نصیرالدین طوسی و کلبرگ

    نوع مقاله: 
    ترویجی
    نویسندگان:
    رضاعلی نوروزی / استادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه اصفهان / nowrozi.r@gmail.com
    حسین عاطفت دوست / دانشجوی کارشناسی ارشد برنامه ریزی آموزشی
    چکیده: 
    این مقاله با روش تحلیلی ـ توصیفی به بررسی تربیت اخلاقی از منظر خواجه نصیرالدین طوسی و کلبرگ در سه بخشِ مبانی، هدف و روش های تربیت اخلاقی می پردازد. مبنای تربیت اخلاقی از دیدگاه کلبرگ، درک و استدلال مخاطبان بوده که شش مرحله را در رشد اخلاقی معرفی کرده، ولی از دیدگاه خواجه نصیر، نفس انسانی مبنای تربیت اخلاقی است. هدف تربیت اخلاقی از دیدگاه خواجه نصیر، رسیدن به قرب الاهی ولی از دیدگاه کلبرگ، دست یافتن به عدالت برای همه مردم و تحقق ارزش‏های عالی انسانی در زندگی آنهاست. روش تربیت اخلاقی از نظر کلبرگ، تربیت اخلاقی نه به وسیله آموزش، بلکه انتقال دانش‏آموز از مرحله‏های پایین رشد اخلاقی به مرحله بالاتر از طریق وادار کردن آنها به بحث درباره مشکلات اخلاقی است. ولی خواجه نصیر تأدیب، عادت دادن و بهره بردن از تشویق و تنبیه را اساسی‏ترین روش‏های تربیت، و روش‏های عام شامل، پرهیز از گوش دادن به حرف‏های ناشایست، برقررای اعتدال در دو قوه شهویه، غضبیه و روش‏های خاص شامل معالجه برخی رذایل می داند.
    Article data in English (انگلیسی)
    شیوه ارجاع به این مقاله: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    نوروزی، رضاعلی، عاطفت دوست، حسین.(1390) تربیت اخلاقی؛ بررسی تطبیقی دیدگاه خواجه نصیرالدین طوسی و کلبرگ. دو فصلنامه معرفت اخلاقی، 2(2)، 53-68

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    رضاعلی نوروزی؛ حسین عاطفت دوست."تربیت اخلاقی؛ بررسی تطبیقی دیدگاه خواجه نصیرالدین طوسی و کلبرگ". دو فصلنامه معرفت اخلاقی، 2، 2، 1390، 53-68

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    نوروزی، رضاعلی، عاطفت دوست، حسین.(1390) 'تربیت اخلاقی؛ بررسی تطبیقی دیدگاه خواجه نصیرالدین طوسی و کلبرگ'، دو فصلنامه معرفت اخلاقی، 2(2), pp. 53-68

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    نوروزی، رضاعلی، عاطفت دوست، حسین. تربیت اخلاقی؛ بررسی تطبیقی دیدگاه خواجه نصیرالدین طوسی و کلبرگ. معرفت اخلاقی، 2, 1390؛ 2(2): 53-68