معرفت اخلاقی، سال دوم، شماره دوم، پیاپی 6، بهار 1390، صفحات 85-104

    تبیین مؤلفه‌های اخلاقی و فرهنگی در پژوهش

    نوع مقاله: 
    ترویجی
    نویسندگان:
    حسین خنیفر / دانشیار پردیس قم دانشگاه تهران / hkhanifar@yahoo.com
    حامد بردبار / کارشناس ارشد مدیریت سیستم های اطلاعاتی پردیس قم دانشگاه تهران / ha_bordbar@yahoo.com
    فریبا فروغی قمی / کارشناس ارشد تحول دانشگاه علامه طباطبائی
    چکیده: 
    نگاه تک ساحتی و ابزاری جوامع علمی و دانشگاهی به «پژوهش» موجب شده است تا پژوهشگران در انجام پژوهش های خود، پایبند به اصول اخلاقی نباشند. «اخلاق» از جمله موضوعاتی است که بر تمام ابعاد و اضلاع هویت و زندگانی بشری تاثیرگذاشته است. بحث «اخلاق مداری در پژوهش» یکی از مقولات پرکاربرد در اخلاق کاربردی و اخلاق حرفه ای است. مؤلفه های اخلاق پژوهش، از جهات متعددی قابل بحث و بررسی است که به دلیل کثرت اطلاعات و تولیدات علمی در عصر جدید مورد توجه ویژه قرار گرفته است؛ زیرا تا زمانی که اخلاق پژوهش رعایت نشود، مشکلات همچنان به قوت خود باقی خواهند ماند. در این مقاله، سعی شده است تا با مطالعه تحقیقات بومی و ارزشی، مؤلفه های اخلاقی و فرهنگی پژوهش مورد بازشناسی قرار گیرد تا ضمن شناسایی ابعاد مؤثر بر اخلاق پژوهش، راهکارهایی به منظور افزایش سطح اخلاق مداری در پژوهش ارائه گردد.
    Article data in English (انگلیسی)
    شیوه ارجاع به این مقاله: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    خنیفر، حسین، بردبار، حامد، فروغی قمی، فریبا.(1390) تبیین مؤلفه‌های اخلاقی و فرهنگی در پژوهش. دو فصلنامه معرفت اخلاقی، 2(2)، 85-104

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    حسین خنیفر؛ حامد بردبار؛ فریبا فروغی قمی."تبیین مؤلفه‌های اخلاقی و فرهنگی در پژوهش". دو فصلنامه معرفت اخلاقی، 2، 2، 1390، 85-104

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    خنیفر، حسین، بردبار، حامد، فروغی قمی، فریبا.(1390) 'تبیین مؤلفه‌های اخلاقی و فرهنگی در پژوهش'، دو فصلنامه معرفت اخلاقی، 2(2), pp. 85-104

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    خنیفر، حسین، بردبار، حامد، فروغی قمی، فریبا. تبیین مؤلفه‌های اخلاقی و فرهنگی در پژوهش. معرفت اخلاقی، 2, 1390؛ 2(2): 85-104