صفحهها:
85-104
تاریخ دریافت: 1390/01/20
تاریخ پذیرش: 1390/03/21
چکیده:
نگاه تک ساحتی و ابزاری جوامع علمی و دانشگاهی به «پژوهش» موجب شده است تا پژوهشگران در انجام پژوهش های خود، پایبند به اصول اخلاقی نباشند. «اخلاق» از جمله موضوعاتی است که بر تمام ابعاد و اضلاع هویت و زندگانی بشری تاثیرگذاشته است. بحث «اخلاق مداری در پژوهش» یکی از مقولات پرکاربرد در اخلاق کاربردی و اخلاق حرفه ای است. مؤلفه های اخلاق پژوهش، از جهات متعددی قابل بحث و بررسی است که به دلیل کثرت اطلاعات و تولیدات علمی در عصر جدید مورد توجه ویژه قرار گرفته است؛ زیرا تا زمانی که اخلاق پژوهش رعایت نشود، مشکلات همچنان به قوت خود باقی خواهند ماند. در این مقاله، سعی شده است تا با مطالعه تحقیقات بومی و ارزشی، مؤلفه های اخلاقی و فرهنگی پژوهش مورد بازشناسی قرار گیرد تا ضمن شناسایی ابعاد مؤثر بر اخلاق پژوهش، راهکارهایی به منظور افزایش سطح اخلاق مداری در پژوهش ارائه گردد.
Article data in English (انگلیسی)
شیوه ارجاع به این مقاله:
RIS
Mendeley
BibTeX
APA
MLA
HARVARD
VANCOUVER
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
خنیفر، حسین، بردبار، حامد، فروغی قمی، فریبا.(1390) تبیین مؤلفههای اخلاقی و فرهنگی در پژوهش. دو فصلنامه معرفت اخلاقی، 2(2)، 85-104
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
حسین خنیفر؛ حامد بردبار؛ فریبا فروغی قمی."تبیین مؤلفههای اخلاقی و فرهنگی در پژوهش". دو فصلنامه معرفت اخلاقی، 2، 2، 1390، 85-104
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
خنیفر، حسین، بردبار، حامد، فروغی قمی، فریبا.(1390) 'تبیین مؤلفههای اخلاقی و فرهنگی در پژوهش'، دو فصلنامه معرفت اخلاقی، 2(2), pp. 85-104
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
خنیفر، حسین، بردبار، حامد، فروغی قمی، فریبا. تبیین مؤلفههای اخلاقی و فرهنگی در پژوهش. معرفت اخلاقی، 2, 1390؛ 2(2): 85-104