صفحهها:
71-81
تاریخ دریافت: 1389/10/16
تاریخ پذیرش: 1390/01/30
چکیده:
اخلاق فلسفی در جهان اسلام به شدت متأثر از اندیشه های یونانی است، اما متفکران مسلمان، با اندیشه ورزی و تأمّل، این نوع نگرش اخلاقی را توسعه داده و بر غنای آن افزوده اند. غزالی در دوره اول اندیشه خود، با تألیف کتاب «میزان العمل» در چارچوب اخلاق فلسفی، در پیشبرد این نگرش مؤثر بوده است. وی با پذیرش علم النفس افلاطونی ـ تقسیم قوای نفس آدمی به ناطقه، غضبیه و شهویه – و فضایل چهارگانة او، در تنقیح و تبیین فضایل و رذایل اخلاقی کوشید. از نظر وی مراد از حکمت، حکمت عملی است، این رأی او خلاف اندیشه های ابن مسکویه و مولی مهدی نراقی است. همچنین وی بر این باور است که فضیلت عدالت، اساساً دو طرف افراط و تفریط نداشته و تنها رذیلتِ مقابلِ آن «جور» است. از دیگر باورهای وی، آن است که تحت فضیلت عدالت هیچ فضیلتِ فرعی ای جای نمی گیرد. این رأی او همچنان که جلال الدین دوانی در خصوص ابن سینا تعلیل کرده است، ناشی از این است که وی عدالت را مجموع فضایل سه گانه دانسته و مستقل نمی داند.
Article data in English (انگلیسی)
شیوه ارجاع به این مقاله:
RIS
Mendeley
BibTeX
APA
MLA
HARVARD
VANCOUVER
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
جاهد، محسن، ملایوسفی، مجید.(1390) تأملی در فضایل اصلی چهارگانه با تأکید بر دیدگاه غزالی. دو فصلنامه معرفت اخلاقی، 2(3)، 71-81
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
محسن جاهد؛ مجید ملایوسفی."تأملی در فضایل اصلی چهارگانه با تأکید بر دیدگاه غزالی". دو فصلنامه معرفت اخلاقی، 2، 3، 1390، 71-81
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
جاهد، محسن، ملایوسفی، مجید.(1390) 'تأملی در فضایل اصلی چهارگانه با تأکید بر دیدگاه غزالی'، دو فصلنامه معرفت اخلاقی، 2(3), pp. 71-81
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
جاهد، محسن، ملایوسفی، مجید. تأملی در فضایل اصلی چهارگانه با تأکید بر دیدگاه غزالی. معرفت اخلاقی، 2, 1390؛ 2(3): 71-81