صفحهها:
73-100
تاریخ دریافت: 1390/04/15
تاریخ پذیرش: 1390/07/17
چکیده:
این نوشتار در صدد آن است تا با سنجش محتوایی میان دو این اثر فاخر گرانسنگ تهذیب الاخلاق و جامع السعادة برخی مباحث مربوط به تعلیم و تربیت را بررسی نماید. در این میان، اساسی ترین وجه تمایز نظام تربیتی و اخلاقی اسلام، وجود مبانی مقدم و ثابت برخاسته از منابع دینی، و شمول نگری نسبت به تمامی ابعاد وجودی انسان است.
محبت و مهرورزی در هر دو گرایش، از مؤثرترین و کارآمدترین شیوه های تعلیم و تربیت معرفی شده است. هر دو مؤلف، بر این باورند که عدالت اجتماعی بدون زیر ساخت محبت بنیان ندارد. علامه نراقی، با طرح بحث زیبای نشانه های محبت به خداوند متعال، در صدد ارائهی معیار برای تشخیص صحت ادعای دوستی و محبت به خداوند سبحان بر آمده است. وی از نشانه های صداقت در محبت الاهی را، دوست داشتن مرگ عنوان نموده، و بوعلی مسکویه نیز علاج خوف از مرگ را به حکیم شدن می داند.
در سنجش میان مراحل تربیت و شکوفایی فضایل اخلاقی، هر دو اثر بر این نکته تأکید دارند که رعایت هماهنگی بین مراتب تربیت با مراحل طبیعی رشد لازم است. همچنان که، هر دو دیدگاه، اجتماعی بودن و مخالطه با مردم را از ارکان تحصیل سعادت دانسته، و تصور انزوای مطلق و عدم آمیزش با مردم، برای رسیدن به کمال را پنداری باطل و شیوه ای انحرافی می دانند. در عین حال، جامع السعادات با بهره گیری از منابع نقلی و در مقام جمع بین روایات، گوشه گیری و عزلت را برای عده ای در شرایط خاص، سودمند یافته است.
Article data in English (انگلیسی)
شیوه ارجاع به این مقاله:
RIS
Mendeley
BibTeX
APA
MLA
HARVARD
VANCOUVER
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
هدایتی، علی.(1390) تعلیم و تربیت در اندیشة ابو علی مسکویه و فاضل نراقی. دو فصلنامه معرفت اخلاقی، 2(4)، 73-100
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
علی هدایتی."تعلیم و تربیت در اندیشة ابو علی مسکویه و فاضل نراقی". دو فصلنامه معرفت اخلاقی، 2، 4، 1390، 73-100
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
هدایتی، علی.(1390) 'تعلیم و تربیت در اندیشة ابو علی مسکویه و فاضل نراقی'، دو فصلنامه معرفت اخلاقی، 2(4), pp. 73-100
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
هدایتی، علی. تعلیم و تربیت در اندیشة ابو علی مسکویه و فاضل نراقی. معرفت اخلاقی، 2, 1390؛ 2(4): 73-100