صفحهها:
101-122
تاریخ دریافت: 1390/06/18
تاریخ پذیرش: 1390/09/12
چکیده:
یکی از ابعاد عمده رشد اجتماعی انسان، تحول اخلاقی است. این مقاله در صدد مرور نظریه های شناختیتحولی رشد اخلاقی، به عنوان تأثیرگذارترین بررسیهای روان شناختی در حوزه اخلاق است. این نظریه ها در چارچوب یکی از سنتهای تحولی عمده حاکم بر روان شناسی نوین، یعنی سنت شناختی، قرار میگیرند. این سنت را با دیدگاههای پیاژه، کلبرگ و خردنظریههای نئوکلبرگی میشناسند.
پیاژه معتقد است که این رشد، تابع رسش ذهنی و تحول روابط اجتماعی است. کلبرگ، وی با بسط مراحل رشد استدلال اخلاقی، برای هر مرحله، وضعیت ایدهآلی در نظر میگیرد. وضعیت غایی رشد اخلاقی برای کلبرگ، حاکمیت اصول اخلاقی درونی جهانشمول است که به اعتقاد او بسیاری از افراد به این سطح از رشد نمیرسند. انتقادهایی که به دیدگاه کلبرگ وارد شده، راه را برای تداوم این سنت فراهم آورده است. گلیلگان با ارائه نقد جنسیتی به نظریه کلبرگ، غایتهای اخلاقی حاکم بر نظریه وی را مردانه میداند. توریل با تمایز بین تحول اخلاقی، و تحول سایر ابعاد شناخت اجتماعی، مثل برداشت از عرف، راه را برای تدقیق بیشتر مسیرهای تحولی فراهم آورده است.
Article data in English (انگلیسی)
شیوه ارجاع به این مقاله:
RIS
Mendeley
BibTeX
APA
MLA
HARVARD
VANCOUVER
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
جهانگیرزاده قمی، محمدرضا.(1390) دیدگاههای شناختی تحولی در رشد اخلاقی. دو فصلنامه معرفت اخلاقی، 2(4)، 101-122
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
محمدرضا جهانگیرزاده قمی."دیدگاههای شناختی تحولی در رشد اخلاقی". دو فصلنامه معرفت اخلاقی، 2، 4، 1390، 101-122
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
جهانگیرزاده قمی، محمدرضا.(1390) 'دیدگاههای شناختی تحولی در رشد اخلاقی'، دو فصلنامه معرفت اخلاقی، 2(4), pp. 101-122
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
جهانگیرزاده قمی، محمدرضا. دیدگاههای شناختی تحولی در رشد اخلاقی. معرفت اخلاقی، 2, 1390؛ 2(4): 101-122