صفحهها:
123-150
تاریخ دریافت: 1390/03/23
تاریخ پذیرش: 1390/09/25
چکیده:
واقع گرایی بدین معناست که ارزش و لزوم اخلاقی، واقعیت داشته و ما آنها را کشف می کنیم، نه جعل و اختراع. واقع گرایی مورد نظر، منشأ اخلاق را غیرتجربی، عقلانی و متافیزیکی می داند.
اخلاق کاربردی عبارت است از به کارگیری مبانی و معیارهای اخلاقی در موارد خاص؛ با این توضیح که مبانی ارزش داوری اخلاقی، در فرا اخلاق و معیارهای ارزش داوری اخلاقی نیز توسط اخلاق هنجاری بررسی می شوند. مهم ترین مسئله در اخلاق کاربردی، تزاحم است. تزاحم، یعنی تنافی دو حکم لازم الاجرا و دارای ملاک در مقام امتثال، به سبب عدم توانایی مکلف برای انجام هر دو در زمان واحد.
واقع گرایی از چند جهت با تزاحمات اخلاقی مرتبط است: وجود تزاحمات، امکان ارائه راه حل و ابتنای معیاری صحیح در حل تزاحمات بر واقع گرایی. معیار صحیح این است که هر فعلی که بیشترین تأثیر را در قرب الهی داشته باشد، مقدم است. بنابر ناواقع گرایی، اولاً: تزاحم رخ نمی دهد، ثانیاً: در صورت پذیرش تزاحم، ارائه راه حل امکان پذیر نیست.
Article data in English (انگلیسی)
شیوه ارجاع به این مقاله:
RIS
Mendeley
BibTeX
APA
MLA
HARVARD
VANCOUVER
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
محمدی پیرو، احمد، شریفی، احمدحسین.(1390) نقش واقعگرایی در اخلاق کاربردی. دو فصلنامه معرفت اخلاقی، 2(4)، 123-150
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
احمد محمدی پیرو؛ احمدحسین شریفی."نقش واقعگرایی در اخلاق کاربردی". دو فصلنامه معرفت اخلاقی، 2، 4، 1390، 123-150
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
محمدی پیرو، احمد، شریفی، احمدحسین.(1390) 'نقش واقعگرایی در اخلاق کاربردی'، دو فصلنامه معرفت اخلاقی، 2(4), pp. 123-150
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
محمدی پیرو، احمد، شریفی، احمدحسین. نقش واقعگرایی در اخلاق کاربردی. معرفت اخلاقی، 2, 1390؛ 2(4): 123-150