صفحهها:
5-19
تاریخ دریافت: 1390/08/10
تاریخ پذیرش: 1390/12/15
چکیده:
یکی از بنیادی ترین مفاهیم فلسفهی اخلاق ارسطو، فضیلت است و شناخت این مفهوم، راه را برای شناخت و ارزیابی دستگاه اخلاقی او هموار میسازد. از سوی دیگر، قدیس توماس، بزرگ ترین پیرو ارسطو در قرون وسطا نیز ظاهراً با این مفهوم همچون ارسطو برخورد میکند؛ با این تفاوت که آن را افزون بر معنای پیشین، معنایی متعالی میبخشد. اکنون پرسش اساسی این است که فضیلت در نظام اخلاقی ارسطو چه جایگاهی دارد و آیا معنای فضیلت در دستگاه فکری توماس، دقیقاً همان معنای ارسطویی را دارد یا خیر؟ پس از دانستن اینکه ارسطو تعریفی انسانی، دنیایی و عقلانی از مفاهیم سعادت و خیر و فضیلت ارائه میدهد و توماس، با دشواریهایی میکوشد تا این مفاهیم را با دستگاه فلسفی – مسیحی خود سازگار کند، در این نوشتار خواهیم کوشید تا بدان پرسشها پاسخ دهیم. همچنین در پایان، کلام هر دو فیلسوف را به اختصار نقد و بررسی کرده ایم.
Article data in English (انگلیسی)
شیوه ارجاع به این مقاله:
RIS
Mendeley
BibTeX
APA
MLA
HARVARD
VANCOUVER
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
طباطبایی، سیدمرتضی، دیباجی، سیدمحمدعلی.(1390) فضیلت در نگاه ارسطو و توماس آکوئیناس. دو فصلنامه معرفت اخلاقی، 3(1)، 5-19
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
سیدمرتضی طباطبایی؛ سیدمحمدعلی دیباجی."فضیلت در نگاه ارسطو و توماس آکوئیناس". دو فصلنامه معرفت اخلاقی، 3، 1، 1390، 5-19
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
طباطبایی، سیدمرتضی، دیباجی، سیدمحمدعلی.(1390) 'فضیلت در نگاه ارسطو و توماس آکوئیناس'، دو فصلنامه معرفت اخلاقی، 3(1), pp. 5-19
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
طباطبایی، سیدمرتضی، دیباجی، سیدمحمدعلی. فضیلت در نگاه ارسطو و توماس آکوئیناس. معرفت اخلاقی، 3, 1390؛ 3(1): 5-19