معرفت اخلاقی، سال سوم، شماره اول، پیاپی 9، زمستان 1390، صفحات 45-64

    مبانی اندیشه‌های تربیتی فارابی

    نوع مقاله: 
    ترویجی
    نویسندگان:
    سحر کاوندی / دانشیار گروه فلسفه دانشگاه زنجان / drskavandi@yahoo.com
    چکیده: 
    فارابی در تبیین اندیشه های تربیتی خود با الهام از مبانی دین اسلام، انسان را موجودی از خدا و عائد به سوی خدا می داند. با توجه به آنکه وی معتقد است اخلاق تغییر پذیر و در نتیجه، امری اکتسابی است و از سویی، هیچ فضیلتی برای انسان فطری و طبیعی نیست، و در فطرت هیچ انسانی از ابتدای خلقتش کمال وجود ندارد، در نتیجه، همه افراد را برای رسیدن به سعادت و کمال نیازمند به تعلیم و تربیت به واسطه افعال ارادی می داند. وی تحصیل فضایل مختلف را از دو طریق «تعلیم» برای ایجاد فضایل نظری، و «تأدیب» برای ایجاد فضایل اخلاقی و عملی دانسته و طریق دستیابی به سعادت را شناخت سعادت و عوامل آن، خواست و اراده، و عمل معرفی می کند. اندیشه های تربیتی فارابی تحت تأثیر دیدگاه فلسفی وی بوده و تا حدی انتزاعی است، از این رو به نظر می رسد چنین دیدگاهی آرمان گرایانه و تا حدی دست نایافتنی باشد.
    Article data in English (انگلیسی)
    شیوه ارجاع به این مقاله: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    کاوندی، سحر.(1390) مبانی اندیشه‌های تربیتی فارابی. دو فصلنامه معرفت اخلاقی، 3(1)، 45-64

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    سحر کاوندی."مبانی اندیشه‌های تربیتی فارابی". دو فصلنامه معرفت اخلاقی، 3، 1، 1390، 45-64

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    کاوندی، سحر.(1390) 'مبانی اندیشه‌های تربیتی فارابی'، دو فصلنامه معرفت اخلاقی، 3(1), pp. 45-64

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    کاوندی، سحر. مبانی اندیشه‌های تربیتی فارابی. معرفت اخلاقی، 3, 1390؛ 3(1): 45-64