معرفت اخلاقی، سال سوم، شماره اول، پیاپی 9، زمستان 1390، صفحات 111-135

    اخلاق رسانه؛ بایدها و نبایدهای اخلاقی در رسانه ملی

    نوع مقاله: 
    ترویجی
    نویسندگان:
    محمد فولادی وندا / استادیار مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) / fooladi@iki.ac.ir
    چکیده: 
    این پژوهش با رویکرد تحلیلی و اسنادی و با هدف بررسی بایدها و نبایدهای اخلاقی در رسانه ملی تدوین یافته است. سؤال اصلی این است که در اسلام چه ارزش های اخلاقی و بایدهایی برای عرصه رسانه، وجود دارد؟ «اخلاقِ رسانه» ، معرفی چارچوب نظری است که اصحاب رسانه ملزم به رعایت آن هستند. «رسانه دینی»، رسانه ای هدایتگر، دین مدار و اخلاق محور است، به گونه ای که در همه برنامه های خود، ملاک را محوریت خدا، دین، آموزه های دینی، اخلاقی و معارف اهل بیت(ع) قرار می دهد. مهم ترین ارزش هایی که باید رسانه ملی جمهوری اسلامی ایران بدان پایبند باشد، عبارت اند از: مسئولیت پذیری، شجاعت و شرافت حرفه ای، حق گرایی، بازنمایی واقعیات و عدم تحریف و دستکاری آن، صداقت و راست گویی، عینیت، اعتبار و روایی برنامه ها، اجتناب از غوغاسالاری رسانه ای، رعایت حرمت مخاطبان، رعایت مصالح نظام اسلامی، حفظ حریم خصوصی، حفظ رازداری و امانت داری، حقِ دستیابی به اطلاعات سازنده و مفید، ترویج محاسن و مکارم اخلاقی و حرمت سانسور و خودسانسوری.
    Article data in English (انگلیسی)
    شیوه ارجاع به این مقاله: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    فولادی وندا، محمد.(1390) اخلاق رسانه؛ بایدها و نبایدهای اخلاقی در رسانه ملی. دو فصلنامه معرفت اخلاقی، 3(1)، 111-135

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    محمد فولادی وندا."اخلاق رسانه؛ بایدها و نبایدهای اخلاقی در رسانه ملی". دو فصلنامه معرفت اخلاقی، 3، 1، 1390، 111-135

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    فولادی وندا، محمد.(1390) 'اخلاق رسانه؛ بایدها و نبایدهای اخلاقی در رسانه ملی'، دو فصلنامه معرفت اخلاقی، 3(1), pp. 111-135

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    فولادی وندا، محمد. اخلاق رسانه؛ بایدها و نبایدهای اخلاقی در رسانه ملی. معرفت اخلاقی، 3, 1390؛ 3(1): 111-135