Pages:
107-124
Receive Date: 2025/04/07
Accept Date: 2025/04/07
چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
Title :نقد و بررسی دلایل انکار «علوم انسانی دستوری»
Abstract:
در یک تقسیم بندی می توان علوم انسانی را به دو بخش توصیفی و دستوری تقسیم کرد. علوم انسانی توصیفی به علومی گفته می شود که به تبیین و توصیف پدیده های انسانی می پردازند. در مقابل، علوم انسانی دستوری به آن بخش از علوم انسانی گفته می شود که مجموعه ای از گزاره های دستوری (باید و نبایدهای) متناسب با مبانی از پیش پذیرفته شده را برای تحقق اهداف مورد نظر ارائه می دهند.
اثبات یا انکار علوم انسانیِ دستوری همواره یکی از موارد اختلاف میان دانشمندان علوم انسانی بوده است، به گونه ای که گروهی آن را جزء علم می شمارند، اما گروهی دیگر، منکر علم بودن آن هستند. اتخاذ برخی روش ها در علوم انسانی و نیز اعتقاد به عدم ارتباط منطقی میان واقعیت و ارزش، زمینهی انکار علوم انسانی دستوری را فراهم می کند. بر همین اساس، نقد دو عامل یادشده می تواند زمینه را برای اعتقاد به علوم انسانی دستوری هموار کند.
در این پژوهش، پس از تبیین چیستی و ویژگی های علوم انسانی دستوری، دلایل منکران علوم انسانی دستوری، نقد و بررسی است.
Cite this article:
RIS
Mendeley
BibTeX
APA
MLA
HARVARD
VANCOUVER
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Mesbah, Ali, Mohiti ardakan, Hasan.(2025) نقد و بررسی دلایل انکار «علوم انسانی دستوری». Ma`rifat-i Akhlaqi, 3(3), 107-124
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Ali Mesbah; Hasan Mohiti ardakan."نقد و بررسی دلایل انکار «علوم انسانی دستوری»". Ma`rifat-i Akhlaqi, 3, 3, 2025, 107-124
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Mesbah, A, Mohiti ardakan, H.(2025) 'نقد و بررسی دلایل انکار «علوم انسانی دستوری»', Ma`rifat-i Akhlaqi, 3(3), pp. 107-124
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Mesbah, A, Mohiti ardakan, H. نقد و بررسی دلایل انکار «علوم انسانی دستوری». Ma`rifat-i Akhlaqi, 2025; 3(3): 107-124