Ma`rifat-i Akhlaqi, Volume 9, Issue 1, No 23, Year 2025 , Pages 5-18

    چیستی مفاهیم اخلاقی بر اساس حکمت متعالیه

    Article Type: 
    Promotional
    Writers:
    Mohammad Hoseinzadeh yazdi / استاد گروه فلسفه مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) / mohammad_h@qabas.net
    ✍️ Mahmoud Sharifi / کارشناس ارشد موسسه امام خمینی (ره)، رشته عرفان اسلامی / mahmoodsharifi8595@gmail.com
    چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
    Title :چیستی مفاهیم اخلاقی بر اساس حکمت متعالیه
    Abstract: 
    مفاهیم اخلاقی، از این جهت که مثل مفاهیم فلسفی مشهور جزو معانی اند، نه صور و مابازای خارجی دارند، نه ذهنی، شباهت زیادی به معقولات ثانیه‌ی فلسفی دارند؛ اما ازآنجاکه اولاً تحقق خارجی محکی مفاهیم اخلاقی، دائرمدار فعل ارادی انسان است، و ثانیاً مصداق یابی آنها دائرمدار قصد فاعل است، از مفاهیم فلسفی مشهور فاصله پیدا می کنند. این تفاوت باعث شده حکمای مسلمان، مفاهیم و گزاره های فلسفی مربوط به فضای هستی شناختی را ذیل حکمت نظری، و مفاهیم و گزاره های مربوط به فضای ارزش شناختی را ذیل حکمت عملی بحث کنند. در این مقاله، ضمن تحقیق درباره‌ی حقیقت مفاهیم فلسفی، سنخ مفاهیم اخلاقی و فرق آنها با مفاهیم فلسفی مشهور را بررسی کرده ایم. وجود تمایز اساسی بین این دو دسته مفاهیم، باعث شده است، از مفاهیم فلسفی مشهور با عنوان «معقولات ثانیه‌ی هستی شناختی»، و از مفاهیم اخلاقی و هر مفهوم مربوط به وادی عمل ارادی همراه با قصد انسان، با عنوان «معقولات ثانیه‌ی ارزش شناختی» تعبیر شود.
    Cite this article: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Hoseinzadeh yazdi, Mohammad, Sharifi, Mahmoud.(2025) چیستی مفاهیم اخلاقی بر اساس حکمت متعالیه. Ma`rifat-i Akhlaqi, 9(1), 5-18

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Mohammad Hoseinzadeh yazdi; Mahmoud Sharifi."چیستی مفاهیم اخلاقی بر اساس حکمت متعالیه". Ma`rifat-i Akhlaqi, 9, 1, 2025, 5-18

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Hoseinzadeh yazdi, M, Sharifi, M.(2025) 'چیستی مفاهیم اخلاقی بر اساس حکمت متعالیه', Ma`rifat-i Akhlaqi, 9(1), pp. 5-18

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Hoseinzadeh yazdi, M, Sharifi, M. چیستی مفاهیم اخلاقی بر اساس حکمت متعالیه. Ma`rifat-i Akhlaqi, 2025; 9(1): 5-18